Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
U zit over gans de lijn fout. En als u dan ook nog het lef heeft te beweren dat Duitsland zijn cultuur niet wilde opdringen aan de rest van Europa, dan raad ik u aan een geschiedenisboek ter hand te nemen. En wel dringend. Bovendien, het laatste citaat dat u aanhaalt, is wel de waarheid , maar dat komt wel niet van mij.
|
Ik geef enkele van mijn bronnen weer (als ik ze allemaal opnoem geraken mijn vingers en het forum overbelast) om te bewijzen dat de Nazi's hier om strategische redenen binnenvielen, niet om de Duitse taal op te dringen.
Alexander McKee maakt in "de race naar de Rijnbruggen" een correcte analyse van de redenen voor "Operatie Geel". Ik quote:
Citaat:
|
Hitler heeft oorlog gewenst, maar geen oorlog tegen de westerse mogendheden, tenzij die hem absoluut werden opgedrongen. Die oorlog werd hem opgedrongen toen op 3 september 1939 Groot-Brittannië en Frankrijk de oorlog verklaarden als gevolg van zijn aanval op Polen.
|
en verder ook:
Citaat:
|
Nu deze oorlog gekomen was, achtte hij zijn Westerse tegenstanders, zowel daadwerkelijk als potentieel, zwakker in wilskracht dan in macht. Wellicht zou hij na weinig of geen strijd een vredesverdrag kunnen sluiten, zoals hij dat al jarenlang zo dikwijls had gedaan.
|
Mr G.B.J. Hilterman in "De tweede wereldoorlog" over de neutraliteit van België en Nederland.
Citaat:
|
Op 6 november 1939 meende Koning Leopold over inlichtingen te beschikken om te geloven dat een inval in Nederland en België nabij was. 's Nachts reed hij per auto naar Den Haag om te overleggen met Koningin Wilhelmina. Samen stelden zij een telegram aan de oorlogvoerende partijen op met het voorstel om tussen hen te bemiddelen en zij herhaalden hun aanbod op 29 augustus.
|
Hitlers "instructie nummer acht" vertelt ons over zijn daadwerkelijke plannen met de Benelux:
Citaat:
De houding van de Nederlandse strijdkrachten is niet te voorzien. Daar waar geen tegenstand geboden wordt, zal de invasie het karakter dragen van een vreedzame bezetting...
Operatie stegen de Nederlandse marine zullen slechts ondernomen worden indien deze een vijandige houding aanneemt.
Noch in Nederland, noch in België en Luxemburg mogen de bevolkingscentra, en in het bijzonder de grote open steden en industriecomplexen worden aangevallen zonder dat hier dwingende militaire noodzaak bestaat.
|
Dit vertelt ons veel over de plannen van Hitler ten aanzien van West-Europa en de Benelux in het bijzonder. Het was hier Hitler niet om te doen de Duitse cultuur op te dringen, wel om Frankrijk en Groot-Brittannië snel uit te schakelen zodat hij in het oosten zijn gang kon gaan. De bezetting van de Benelux moest zo vreedzaam mogelijk zijn zodat hij daarna tegen de Sovjet-Unie zijn gang kon gaan. Nergens staat er iets opgeschreven over het dwingen van Vlamingen om Duits te gaan spreken, zoals Koning Henri De Eerste beschreef.
Ik geef dit mee om u eens te doen nadenken of al uw informatie wel correct is, die over de geschiedenis van de tweede wereldoorlog is het zeker niet.