Op internet duikt er een manifest op voor de oprichting van een Brusselse stadstaat, waar ik het grotendeels mee eens ben.
Het is een utopie te denken dat Brussel ooit deel zal uitmaken van een Vlaamse staat. Ik ben het dan ook absoluut oneens met N-VA op dit vlak. Vasthouden aan Brussel is vasthouden aan Belgie. Vlaanderen + Brussel = mini-Belgie. Daar bedank ik voor.
Brussel aan de Brusselaars. De toekomstige Stadstaat Brussel zal er uiteraard alle belang bij hebben om met de Vlaamse Republiek de beste betrekkingen te onderhouden. Een samenwerking als goeie buren is zoveel beter dan een gedwongen huwelijk.
Daarmee is dan ook de laatste stuikelblok voor Vlaamse onafhankelijkheid uit de weg!
Realpolitik!
Citaat:
BRUSSEL MOET EEN STAD-STAAT WORDEN, DAT IS VANZELFSPREKEND!

omdat het de hoofdstad is van een staat die verdwijnt
omdat het de hoofdstad is van Europa, het Europa dat al bestaat en het Europa dat nog moet komen
omdat ze een eigen identiteit heeft die gekenmerkt wordt door diversiteit, openheid en gastvrijheid (sic)
omdat dat weldra de uitdrukkelijke wens van de bewoners zal zijn
omdat die de steun voor dit project zullen krijgen van heel veel inwoners van het land
omdat het moment gekomen is om de nationalistische en identiteitsgebonden denkwijze van een conformistische en verouderde politieke klasse die vasthoudt aan de macht om hun belangen te kunnen blijven verdedigen- te doorbreken
omdat het hoog tijd wordt om onze individuele identiteit te verdedigen: deze wordt al te vaak herleid tot de taal die we toevallig spreken terwijl de rechten van de burgers bedreigd worden door het ius soli (geboorteplaatsbeginsel).
omdat door de gordiaanse knoop van Brussel door te hakken met een gedurfd project dat van deze eeuw is en aansluit bij onze Europese cultuur, wij het mogelijk maken een echte democratie, die van de vrijheid van mening en van keuze, weer aan kracht en belang te laten winnen
|
Lees het volledige manifest op
http://www.bruxselcitystate.eu/