Los bericht bekijken
Oud 10 juni 2010, 08:59   #1
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard 'de Asotaks': een ideetje om weer wat geld in de staatskas te krijgen

Vermits er met de nakende verkiezingen en de Belgische schuldenberg in het achterhoofd, door zowat alle politieke partijen besparingsvoorstellen worden gedaan, de ene al wat meer idioter en/of associaler dan de andere, verbaast het me dat 'de auto' opmerkelijk buiten schot blijft. Aan onze 'heilige koe' durft men blijkbaar niet raken, enkel Etienne Vermeersch opperde het idee om de prijs van diesel en benzine jaarlijks met 10 cent te laten stijgen door de overheid. Wat overigens logischerwijze op weinig enthousiasme van 'Jan Modaal' kan rekenen.

Mijn leuze luidt dat de verbruiker dient te betalen en zeker de veroorzaker van overlast. Uiteraard is het niet meer dan normaal dat een gezin één auto voor de deur (of in de garage) heeft staan, De Lijn of de NMBS coveren nu eenmaal niet het ganse land, je kan mensen op 'den buiten' niet verplichten in de stad te gaan wonen en het is nogal onhandig als je als ouder van een kroostrijk gezin de pakken pampers en flessen water of fruitsap vanuit de winkel met je fiets mee naar huis moet zeulen. Ook het gezegde 'mijn auto is mijn vrijheid' valt voor een stuk te begrijpen. Toch ben ik van mening dat de uitwassen van de 'autoconsumptie' voortaan meer dienen te betalen, ik wil hier even lekker ouderwets marxistisch stipuleren dat de overheid het geld moet halen waar het zit of waar er teveel aan is, voor het autobezit kunnen we dit gerust toepassen.

Hoewel ik het onpopulistische idee van professor Vermeersch van een algemene prijsverhoging van brandstoffen niet geheel ongenegen ben, vind ik niet dat men de 'kleine man' of een 'middenklassegezin' met één modale personenwagen moet straffen. Qua auto's kunnen we veel geld halen bij volgende mensen en lost de overheid voor een heel stuk haar 'openstaande rekeningen' af, waardoor er op andere vlakken minder of niet bespaard moet worden (uitkeringen, ambtenaren, verhoging roerende voorheffing, ...). Een paket van maatregelen dat we als 'asotaks' zouden kunnen omschrijven:

- extra taks op 'Asobakken' (lees de immer populaire SUV's) en andere gedrochten langer dan 4,90 meter die voor particuliere doeleinden worden gebruikt. De bezitters van deze Hummers, luxeterreinwagens en stormrammen die in stedelijk gebied wonen dienen ook hun bewonerskaarten terug in te leveren of er verstoken van te blijven. Den Bulldog van Leuven (lees Tobback) stelde hiermee reeds een goed voorbeeld, wie 50.000 euro en meer vijl heeft voor een asobak, kan ook de huur of de koop van een garage of staanplaats betalen.

- De tweede, vaak overbodige, wagen binnen het gezin dubbele verkeersbelasting aanrekenen en inverkeersname. Mits wat planning lukt het vaak zeer goed met één gezinswagen. Indien we te maken hebben met gezinnen waarbij zowel de moeder als de vader werken, kan één van beide ouders de openbaar vervoerskosten volledig inbrengen of een verhoogde fietsvergoeding ontvangen (bijvoorbeeld 0,20 euro per km i.p.v. 0,15).

- Een derde, vierde, ... wagen binnen één gezin die totaal overbodig zijn, zeer zwaar belasten met tarieven die ettelijke malen hoger zijn dan de basisverkeersbelasting.

- Indien wagens geen SUV's zijn of korter dan 4,90 meter, maar toch een cc hebben van meer dan 2.0, ook een extra taks hierop heffen. Ik zie niet in waarom een particulier hier moet rondtuffen met een 2.5 liter.

- Mensen die slechts één wagen binnen het gezin hebben, maar in de directe omgeving van openbaar vervoer wonen en in een straal van minder dan 10 km van hun werk (dat ook met openbaar vervoer in de nabijheid te bereiken valt) wonen, ook een extra taks opleggen vanwege het niet-noodzakelijk gebruik van hun voertuig. Eventueel een (tijdelijke) vrijstelling geven aan 'jonge gezinnen' met kinderen die om organisatorische redenen van persoonlijk vervoer gebvruik maken en aan gehandicapten die zich moeilijk of onmogelijke met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen.

- Buitenlanders die gebruik maken van ons wegennet, verplicht een wegenvignet laten kopen (ofwel losse vignetten, ofwel met abonnementsysteem voor 'frequent users').

Al deze maatregelen met eraan gekoppeld extra taksen kunnen de overheid (= wij dus) vele honderden miljoenen euro's of zelfs miljarden opleveren. Vreemd dat zelfs een partij als Groen ! bij deze niet zulke kaart durft trekken en zich liever inlaat met bijvoorbeeld (goedbedoeld) de ondersteuning van Hamas-propaganda tegen de joodse staat, wat voor de meeste Vlamingen een ver-van-hun-bed-show blijft.

Laatst gewijzigd door freespirit : 10 juni 2010 om 09:02.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden