Los bericht bekijken
Oud 10 juni 2010, 13:30   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is maar hoe je het bekijkt hé. Mijn buurman heeft ook zijn auto broodnodig ( volgens hemzelf dan ) om naar de bakker te gaan 2 straten verder.

De realiteit is dat 75 % procent van de mensen op minder dan 10 km van het werk woont en dat er dus wel degelijk alternatieven zijn. Een afstand tot 10 km is bv perfect fietsbaar en je hebt hierbij zelfs geen openbaar vervoer nodig (het excuus van “met het openbaar vervoer duurt het te lang en biedt geen voldoende alternatief vervalt hierbij dus). De mensen zitten a.h.w. vaak enggeestig vastgeroest in hun gewoontes en zeggen al snel “ik heb mijn wagen absoluut nodig”. Voor afstanden tot 7.5 km neemt meer dat 1 op 3 de fiets in Nederland.

Ik denk dat men vooral het gebruik moet gaan ontraden door de brandstofprijzen op te slaan. Te goedkope brandstofprijzen hebben ertoe geleid tot het ontstaan van een cultuur waarbij men te pas en te onpas in de auto stapt om zich te verplaatsen – zonder dat men zich daarbij vragen stelt of nadenkt over zijn verplaatsingsgedrag. Als men de brandstofprijzen doet toenemen, zal men zich wel “bewust” gaan verplaatsen en tevens zal men nog meer gaan kiezen voor zuinige wagens waardoor op zijn beurt dit marktsegment zal vergroten.
kijk, ik denk dat je in het algemeen daar niet teveel regels moet rond maken, maar gewoon nadenken hoe stuur je een economie naar een beter punt. Het punt moet zorgen voor
- mensen halen weer meer mobiliteit
- mensen zijn beter af
- misschien zijn ze weer duurder af.

Dus elk voorstel die als premissen 'het aso' neemt, is op zichezelf al gedoemd om myopisch te kijken naar een deelprobleem, zonder naar het geheel te kijken.

Toets nu gewoon eens het asoback taxeren versus de benzine 1euro takseren aan elkaar.

IN geval asoback verbieden: ga je bvb 100.000 autos verbieden, en vervangen door 100.000 gewone autos. Dus mobiliteit verander niet, mensen zijn niet beter af, en mensen zijn niet duurder af... gewoon jaloezieregelke.

In geval asoback taxeren: ga je bvb 10.000 auto's zien verdwijnen, en vervangen door cabriolets bvb. Mobiliteit verandert, niet, mensen zijn niet beter af, en zijn een beetje duurder af. Dus weer zo een jaloezie regelke

In geval benzine verdubbelen in prijs: ga je bvb 500.000 mensen ontmoedigen om de wagen te nemen, zul je de mobiliteit verhogen, zul je de mensen tijd doen winnen, en er wel keihard voor doen betalen...

Het zijn die laatste redeneringen die de moeite waard zijn om te verdedigen
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden