Het Belang van Limburg organiseert regelmatig bevragingen waarin over de "opiniefoon" de mening van de lezers gevraagd wordt over bepaalde stellingen:
Vandaag (op pagina 6 - Buitenland) verschijnt het resultaat van de jongste opinies naar aanleiding van de toetredingen op 1 mei ll.:
Stelling 1 : De uitbreiding van de Europese Unie is goed voor de economie en de tewerkstelling in Limburg? :
Niet akkoord: 37 %; Akkoord 63 %
Stelling 2 : Limburg heeft ook na 2006 de Europese subsisies broodnodig? :
Niet akkoord: 5 %; Akkoord 95 %
Stelling 3 : De Eurregio's zijn voor Limburg belangrijker dan de lidstaat België of de deelregio Vlaanderen om haar Europese toekomst veilig te stellen? :
Niet akkoord: 30 %; Akkoord 70 %
Stelling 4 : De uitgebreide Europese Unie moet zwaarder wegen op de internationale politieke agenda? :
Niet akkoord: 9 %; Akkoord 91 %
Stelling 5 : De uitgebreide Europese Unie moet meer aandacht besteden aan een sociaal Europees beleid? :
Niet akkoord: 4 %; Akkoord 96 %
@Jan v.d.Berghe:
Kijk eens naar de opinie inzake stelling 3: ik ben dus hier niet alleen wanneer ik zeg dat Limburg Eurregio Maas-Rijn liever heeft dan jullie Vlaanderen.
Ik dacht nadat men mij in verschillende topics waar ik mijn Eurregio voorkeur uitsprak, zwaar onder vuur nam, dit toch mocht aanhalen.
Het merendeel van de Limburgers verwacht meer van Eurregio dan van o.a. Vlaanderen en zelfs België. Maastricht, Aken en Luik staan heel kort bij ons, zelfs meer dan Antwerpen en "de Vlaanders". Brussel is een noodzakelijk kwaad voor ons.
't Is maar dat men het weet