Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2010, 22:24   #131
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Ik heb een zeer sterk vermoeden dat die peilingen gewoon niet zorgvuldig gebeuren.
En dan bedoel ik in eerste instantie de selectie van de steekproef.
Met een zorgvuldig geselecteerde steekproef (niet eenvoudig en KOST GELD),
krijg je een VEEL betere resultaat. Echt waar.

Dat (te veel) mensen niet durven aan te geven voor deze of gene te gaan stemmen,
heeft OOK te maken met de organisatie van de peiling.
Nogmaals: zorgvuldig uitgevoerd statisch onderzoek is veel minder eenvoudig dan het misschien lijkt.
Ik denk dat het mee valt hoor. Van de andere twee weet ik het niet, maar ik heb me zelf ooit opgegeven bij de Hond (nog voor de klusjesmanaffaire, ben blijven hangen omdat ik het wel grappig vond om af en toe wat in te vullen). Hij werkt dus met een database van mensen die zich hebben opgegeven, maar hij compenseert vervolgens wel. Waar het ongeveer op neerkomt is dat hij iedereen een paar vragen stelt over bijvoorbeeld leeftijd, opleidingsniveau, inkomen, waar in het land ze wonen en wat ze de vorige keer gestemd hebben. Op die manier kan je stemmers die in zeldzame categorieën vallen zwaarder laten meetellen. Heeft een partij 16% gescoord maar heb jij maar 8% mensen die het gestemd hebben, dan gaat hun stem zwaarder wegen. Uiteindelijk heeft dat toch zeker net zo'n goed effect als een goed geselecteerde steekproef (wat bijzonder lastig is, al was het maar omdat telefonische steekproeven bijvoorbeeld relatief vaker alleen wonenden aan de lijn krijgen, die delen hun telefoonnummer niet met anderen, een echt goede steekproef kamt met veel grotere problemen dan geld).