Los bericht bekijken
Oud 24 mei 2004, 13:31   #32
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix

Akkoord, maar de intolerantie is er minder ingebakken net omdat de Amerikanen geen of nauwelijks een gezamelijke cultuur hebben. Het "wij"-gevoel heerst er niet. Pas wanneer zich een "meerderheid" begon te vormen van blanke protestanten en "minderheden" aangroeiden, begon men zich intolerant te gedragen.
Excuseer? De amerikanen geen "wij" gevoel? Dat is nu net hun sterkte dacht ik. Dat "wij" gevoel, in een land dat niet anders dan een smeltkroes is van talrijke culturen, talen en godsdiensten.... Italianen, Ieren, Latino's Chinezen, joden etc.... De melting pot bij uitstek. De multiculturele maatschappij die wij hier zitten te propageren maar niet kunnen verwezenlijken omwille van links dat alles blokkeert ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
De "rechtse" elementen van het Amerikaans beleid hebben inderdaad bijgedragen tot een harde integratie van allochtonen. Maar ik ben geen voorstander van het Angelsaksische model omdat dat teveel overige perverse neveneffecten heeft. Bovendien geloof ik niet dat een actief links beleid niet in staat zou zijn migranten op te laten gaan in de samenleving. Van een passief echter, weten we waar het toe leidt.
De VS hebben hun relatief jonge constitutie op meesterlijke en zeer vernuftige wijze gebaseerd op al het beste wat de wereldgeschiedenis ons gebracht heeft en daarbij al de zwakheden en mislukkingen van andere systemen geweerd. De founding fathers waren geen ezels, maar filosofen met oog voor detail, pragmatiek, realisme en zelfs altruisme (sic!). Dat is de sterkte van het VS systeem.

De perverse neven-effecten waarvan je spreekt zijn niet te vermijden. Links probeert die te vermijden maar is in een permanente staat van "denial", en daarmee wordt de impasse in stand gehouden.