Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Iemand wijst mij erop dat de officiële ziekenhuizen, die eigendom zijn en beheerd worden door OCMW's en andere officiële organen, net hetzelfde voorschrijfgedrag vertonen inzake geneesmiddelen als private ziekenhuizen, zoals de Caritas catolicagroep.
Dat wil zeggen dat er vrijwel geen generische middelen worden voorgeschreven.
Waarom?
Mijn bron wijst erop dat er jaarlijks meerdere seminaries worden ingericht, in luxueuze hotels en kuuroorden, ten intentie van het medisch personeel, maar betaald door de farmaceutische industrie.
Het systematisch voorschrijven van generische middelen alleen al in de OCMW-ziekenhuizen van het land, zou naar een ruwe schatting van mijn zegsman ettelijke miljarden euro besparen.
Simpel. Waarom gebeurt het niet?
|
Onlangs was dat onderwerp in 'Goedele' op VTM dacht ik.
De woordvoerder van die instantie(s) stelde dat er inderdaad meer overleg dient te gebeuren met de producenten, 'samen aan tafel te zitten om op een constructieve manier blablablablablabla je weet wel', waarop Jurgen Verstrepen na 5 min doodleuk antwoordde: je kunt het gebruik van generische (goedkope) geneesmiddelen stimuleren, gewoon door ze minder terug te betalen.
Om zo de ziekenkas minder uit te doen geven.
Vond ik een zeer goed antwoord en mevrouw de woordvoerdster met haar blablablabla vond het zichtbaar 'ambetant'.
En dit is een serieuze indicatie dat er nogal wat politiek eigenbelang mee gemoeid is hé? Postjes? Smeergeld? Vriendjespolitiek met sommige bedrijven?
Ze zouden enorm veel kunnen besparen op de ziekenkas (lees: belastingsgeld) maar ze doen het niet.