Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin
Dit kwam ook aan bod tijdens de chat met Carl Devos op deredactie.be deze morgen. Zijn antwoord:
Citaat:
Citaat:Een stem in Wallonië weeg niet zwaarder dan een Vlaamse stem. Er zijn meer Vlaamse dan Fr zetels (uiteraard, VL heeft ook de demografische meerderheid), en de zetelverdeling (tussen de provincies) is gebaseerd op de bevolkingscijfers (en dus bevolkingstelling). Maar in Wall zijn er minder partijen dan bij ons, er is minder versnippering, en dat heeft een invloed op het mechanisme waarmee zetels worden verdeeld. Het is niet zo dat een stem in Wall sneller tot een zetel kan leiden dan een stem in Vl.
|
|
Kwam Professor Devos ook met cijfers ? De cijfers die ik (tevergeefs) zoek zijn deze : hoeveel kiezers zijn er in België anno 2010 die op een nederlandstalige lijst kunnen stemmen, en hoeveel kiezers zijn er die op een franstalige lijst kunnen stemmen ? Die cijfers zouden de basis moeten vormen van de verdeelsleutel, en dan zou er geen discussie of verwarring mogelijk zijn. Stel dat Vlaanderen 63 % van de kiezers zou vertegenwoordigen en Francofonia 37 %, dan zou de zetelverdeling 95/55 moeten zijn.
Enfin, wat er ook van weze, ik hoop dat ik met de cijfers over de zetelverdeling in de kamer, hier wat n-va'ers gelukkig heb kunnen maken, afdrukken en boven het bedde'ke hangen ...