Los bericht bekijken
Oud 24 mei 2004, 20:01   #23
BruFFy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 95
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Coulier
Software schrijven �* la winkelwagentje heb ik gedaan, dus ik weet dat het simpel is, en dat je het gratis kan (ik deed het toen met notepad en de gratis JAVA compiler). Iemand die zo'n innovatie als eerste doet kan dit gratis.
Ah ja ? En vanwaar kwam uw idee om een SW winkelwagentje te maken ? Juist, van iemand anders.

Wat ik stelde is dat het niet eenvoudig en goedkoop is om echt originele en (commercieel) waardevolle patenten te schrijven en te gebruiken. Ooit al eens een patent geschreven ?
Wat was er eerst, het elektronisch winkelwagentje of de gewone winkelwagen?
Bij mijn weten de gewone winkelwagen, dus is het geen 'nieuw' idee, kan dit dan wel gepatenteerd worden?

Hmm ik studeer technische informatica om te programmeren niet om te patenteren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Coulier
Tenzij dat die stomme SW patenten erdoor komen. Vooraleer hij zijn code dan kan gebruiken moet hij eerst een hele hoop investeringen doen. Op zijn minst een patent search (is er iets saaier en tijdrovender dan dat?),
Tja. Professioneel software schrijven is veel meer dan sommigen zouden willen. Requirements schrijven, SW architectuur en design, project management, uitgebreide testing, en ja, ook IPRs checken.
Je praat blijkbaar voor een onderneming, heb je al eens aan zelfstandigen gedacht???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Coulier
maar als hij zeker wil zijn dat hij zich niet juridisch zal moeten verdedigen omdat iemand ACHTERAF er een patent op neemt, dan moet hij het zelf patenteren met alle kosten die jij beschrijft. Daarom mogen softwarepatenten er net niet komen.
Neen. Het is voldoende dat de ideeen "publiek" worden gemaakt. Meestal gebeurt dit in een tijdschrift of in een publicatie op een congres. Indien men het geheim wil houden voor de concurrentie kan men het altijd bvb. in het Nederlands publiceren in het een of ander obscuur computerbladje. Van zodra dit gepubliceerd is, is het idee publiek, en is patentering niet meer mogelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Coulier
Enkel de grote bedrijven kunnen zich dat veroorloven. De kleintjes kunnen de boeken sluiten. Nochtans hoor ik nogal wat politici claimen dat we het vooral van de KMOs moeten hebben voor groei.
Ik ken veel kleine bedrijven die uiterst efficient en professioneel omgaan met patenten (vooral in de States dan, maar ook hier). Grootte heeft er niets mee te maken. Een goed IPR-beleid hoeft helemaal niet duur te zijn.
Zoals ik al zei... en de (beginende) zelfstandigen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Coulier
Je gebruikt zelf zulke patenten om anderen uit te schudden. Natuurlijk dat een haai niet graag zijn tanden kwijt raakt. Ik kan mij inbeelden dat heel wat struikrovers tegen een wetgeving waren om wapens aan banden te leggen wanneer dat ter sprake kwam.
Nee. Patenten zijn puur commercieel. Soms worden er gewoon licenties uitgewisseld. Soms verkocht (als "company asset"). Soms gebruikt om geld te krijgen (licenties). Soms om een gebruiksverbod op te leggen aan een concurrent (zelden eigenlijk). Soms worden ze gebruikt in een ruimere samenwerking: licensie + productontwikkeling + distributie, etc. Dikwijls gebruiken "kleintjes" goede patenten als entreekaartje om een constructieve samenwerkingsdeal met een groot bedrijf op te zetten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Coulier
Kan je misschien ook een voordeel opnoemen van software patenten voor anderen dan mensen die aan de patenten zelf geld verdienen (advocaten, grote bedrijven die anderen uitmelken of hun concurrenten ermee kapot maken)?
Het grootste voordeel van patenten is dat bedrijven die investeren in research en innovatie hiermee een middel hebben om hun investeringen op langere termijn te beschermen.

Stel: Bedrijf A investeert in research, prototypes, innovaties, demo's, etc. Bedrijf A neemt bovendien marketingrisico's in het lanceren van nieuwe producten. Bedrijf B doet dit niet, maar let nauwgelet op bedrijf A om, van zodra bedrijf A met iets nieuws op de markt komt dat zou kunnen aanslaan, om dit te kopieren, en bedrijf A rechtstreeks te beconcurreren. I.p.v. te investeren in research, steekt B zijn geld in ontwikkeling, marketing en distributie, en heeft hierdoor een duidelijk competitief voordeel tov A.
Dan moet bedrijf A ook voor een goede PR afdeling zorgen.
Bedrijf A zal dan moeten bewijzen dat ze kwalitatief beter zijn dan bedrijf B.

Trouwens een bedrijf dat blijf investeren zal altijd een stap vooruit zijn op de concurentie...
BruFFy is offline