Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2004, 06:53   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Uit Metro:

«Geboren als unitarist»

BRUSSEL «Ik heb nooit begrepen hoe mensen tegen hun eigen land kunnen zijn», zegt Cedric Vloemans, kandidaat voor de Belgische Unie - Union Belge, of kortweg B.U.B. Als kleine partij zonder media-aandacht is het niet evident om een rol van betekenis te spelen in een verkiezingscampagne, maar Vloemans is ervan overtuigd dat het ooit lukt. «De burger heeft geen boodschap aan al die staatshervormingen.» «Ik ben geboren als Belgisch unitarist. Dan is het logisch dat je je politiek engageert. Staatshervorming na staatshervorming wordt het federale België uitgekleed, zonder dat daarover ooit de mening van de bevolking is gevraagd.

Ik ben er nochtans van overtuigd dat de burger liever maar één regering heeft dan te moeten betalen voor zes regeringen. » Heeft de B.U.B. ook een visie op thema’s? «De B.U.B. is zeker geen mono-thematische partij is. Waar andere Belgischgezinde partijen blijven steken op dat ene standpunt, heeft de B.U.B. een zeer uitgebreid programma, met oog voor alle problemen in de samenleving.

We hebben onderbouwde standpunten over de sociale zekerheid, het vreemdelingenbeleid, economie... Al blijft ons belangrijkste punt uiteraard ons verzet tegen de ongewenste ontbinding van België.» Wat zijn de onderwerpen waar u zichzelf mee zou willen bezighouden als politicus? «Mocht ik verkozen worden, dan zou ik vechten voor de sociale zekerheid.

Het kan niet dat ze wordt gesplitst, zelfs maar gedeeltelijk. Een splitsing van de sociale zekerheid zal hoe dan ook verschillen teweegbrengen tussen noord en zuid. Verschillen die op hun beurt de roep voor separatisme zullen doen toenemen.

Een tweede punt dat me nauw aan het hart ligt, is de derde leeftijd. Dat zijn de mensen die ons land groot hebben gemaakt.

Het is een schande dat ze vandaag uit hun ouderlingentehuis worden gezet. Deze mensen verdienen alle respect. » Wat verwacht u van de verkiezingen? «In Brussel moeten we niet zo gek veel vooruitgang boeken om een verkozene te halen. Voor de rest is het erg moeilijk als je niet op tv komt. We hebben nochtans een groot stemmenpotentieel, maar de mensen kennen ons nog niet voldoende.

We zijn echter niet van plan om op te geven. We komen er wel, al kan dat nog een poosje duren.» (gvh) Leeftijd: 22 Woonplaats: Hoboken Partij: B.U.B Lijst en plaats: 3de Antwerpen Huidige bezigheid: Student geschiedenis Ambities: Een mooi resultaat voor B.U.B. in Antwerpen @ www.b-u-b.be
Patriot! is offline