Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Wat meent Rusland hier dan juist mee te winnen? Grondstoffen?
Ik begrijp het toch niet, vrees ik. Ik dacht dat de Oezbeekse Kirgiezen sympathiseerden met de interimregering? En ligt Oezbekistan wel wakker van die Oezbeekse Kirgiezen? Hoe kan dit conflict Oezbekistan overstag doen gaan?
|
het conflict gaat niet over Kyrgiezen versus Oezbeken. Dat is vandaag de manier waarop het naar buiten komt, maar er is natuurlijk meer aan de hand. Veel meer.
De kern van het conflict draait om de belangen van de VS voor het verder onbelangrijke land. De VS hebben er (na de sluiting van de Karshi-Khanabad Air Base in Oezbekistan) de grootste luchtmachtbasis in de regio (Manas Air Base) die vooral dient om troepentransporten naar Afghanistan te verzekeren. In mei passeerden er op de basis 55.000 Amerikaanse soldaten van en naar Afghanistan. Die basis is veel belangrijker dan wat ze hebben in Pakistan omdat de transporten daar regelmatig worden aangevallen.
Niet vergeten dat het Parlement van Kyrgizië in februari 2009 met 78 tegen 1 stem besliste die basis te sluiten. De toenmaige president Bakiyev tekende het decreet en de VS kregen 180 dagen om hun spullen in te pakken en te maken dat ze weg waren.
Maar zoals we weten is het zo niet gelopen. Geen jaar later kreeg je een nieuwe staatsgreep (President Bakiyev was eerder aan de macht gekomen in één van de door de VS geïnstigeerde zgn.
color-revolutions die de regio in hun greep kregen na de val van de Sovjet-Unie). Bakiyev had eerder al een brief gekregen van Obama en bleek na lezing daarvan dermate inschikkelijk voor de vraag van de VS om de basis te behouden dat hij bereid was de stemming in het Parlement en zijn eigen decreet naast zich neer te leggen.
Ik moet hierbij onwillekeurig denken aan het lot van de Japanse Eerste-Minister Yukio Hatoyama die bij de verkiezing beloofd had de VS-basis in Okinawa te sluiten en daarmee zijn eigen lot bezegelde. Onder druk van de VS was hij niet in staat de nochtans democratisch genomen beslissing om de basis te sluiten uit te voeren en zag hij zich verplicht af te treden.
De vergelijking gaat zeker op en het lijkt me de kern van de zaak: democratische beslissingen van de Aziatische bevolking om basissen te sluiten vallen bij de VS bijzonder slecht omdat ze die nodig hebben voor hun uitbreidingsplannen, hun oorlog in Afghanistan en de nakende oorlog tegen Iran.
De VS doet er alles aan om die basissen te behouden en schrikt er niet voor terug om democratisch genomen beslissing of democratisch gekozen (of herkozen) leiders aan de kant te zetten en stappen te nemen die tegen de lokale belangen ingaan als het hun eigen strategische en militaire belangen dient.
Dat ook de regering Obama dat doet, hoeft niet te verwonderen: zoals de bekende Honduerese dichter Salva Madrid al zei bij het aantreden van Obama:
Con Obama, o sin Obama, el imperio es el imperio.
Me dunkt dat de gebeurtenissen in Kyrgizië daarvan een illustratie zijn.
(
een interessante analyse staat hier)