vrede,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax
Hmm. Jammer genoeg krijg ik de indruk dat veel moslimmannen hun vrouwen niet bepaald een keuze geven..
|
hoe krijg jij die indruk? met hoeveel moslimvrouwen of -mannen heb jij hierover gepraat? zijn wij niet allemaal veel te vaak geneigd tot luiheid wanneer we de voorgekouwde verhalen uit de media sowieso reproduceren zonder ze op zijn minst in twijfel te trekken?
de meeste moslimgezinnen die ik ken verschillen niet echt veel van de meeste niet-moslimgezinnen die ik ken. het nogal eenzijdige beeld dat iedere moslimman zijn vrouw onderdrukt moet dringend vervangen worden door de veel genuanceerdere waarheid.
hiermee wil ik overigens absoluut niet beweren dat er geen vrouwen-onderdrukking bestaat in islamitische gezinnen en gemeenschappen. ik wil alleen zeggen dat de indruk die jij krijgt, dat moslimmannen hun vrouwen meestal geen keuze geven, niet de volledige en absolute waarheid is.
Citaat:
Denk je dat nadenken slecht is voor het ego? Volgens mij doen we op dit forum niet als nadenken.
|
lees nog eens goed rond op dit forum. als alleen het ontbreken van nadenken een kenmerk van verlichting zou zijn, dan was dit forum een verzameling van boeddhas. jammer genoeg is dat niet zo. er bestaat niet denken voor het denken en niet denken voorbij het denken. dat eerste doen mensen die hun luiheid nog niet volledig hebben kunnen bestrijden. ze blijven vastgeroest in hun oude denkkaders en durven neit verder denken dan dat. het tweede doen mensen die hun denken gebruikten om te groeien, maar die op een punt gekomen zijn waar dat denken hen eerder een hindernis geworden is.
denken bestaat uit concepten, deze concepten staan tussen ons en de werkelijkheid in. ze leren ons om die werkelijkheid te begrijpen. maar naarmate onze kennis en onze ervaring groeien, krijgen we dieper begrip van de werkelijkheid, zonder dat we die concepten nog nodig hebben. het inzicht, het beleven van de werkelijheid wordt onmiddellijk (zie bijvoorbeeld meister eckhardt voor een interessant gebruik van de term 'onmiddellijk').
we zouden moeten leren denken zonder te denken. als we ons kopke leeg maken, is er plaats voor iets nieuws. als we stilte maken in ons hoofd, kunnen we misschien de stem van die stilte horen fluisteren.
Citaat:
Ze zijn helaas al zo diep in de godsdienstput weggezonken dat ze niet meer zullen veranderen of nadenken over andere godsdiensten / geen godsdienst.
|
misschien is dat pad van diepe katholieke godsvrucht wel het juiste pad voor die mensen. wie ben jij om er dit of dat over te vinden? waarom zou jouw persoonlijke antwoord beter zijn dan dat van hen?
Citaat:
Ik vind het echter wel erg als jonge mensen zich zonder nadenken in een geloof werpen. Dat vind ik persoonlijk (sorry als ik overdrijf) dom.
|
oordeel vooral niet over anderen. als je bij anderen iets ziet dat jou fout lijkt, ga dan op zoek in je eigen hart. heel waarschijnlijk zul je diezelfde fout daar op een andere manier terugvinden. beschouw anderen niet als dom of minderwaardig, maar beschouw ze als wonderbaarlijke spiegels die jou kunnen leren over je eigen persoon, over je eigen groei.
Citaat:
Kkan aan mezelf nimeer aan uit :s
|
dat is al een heel belangrijke stap.
vrede,
redwasp