In De Standaard las ik vandaag een artikel over de evolutie van de staatsschuld. Hierbij werd verwezen naar volgende grafiek:
bron
Ik vroeg me af of het realistisch is dat de staatsschuld op termijn naar 0% zakt? Bestaan er landen zonder staatsschuld? Deze besparingen zouden zuur zijn voor de huidige generatie, maar een langzame daling is wel degelijk mogelijk, zoals in de grafiek te zien. Door de crisis is de staatsschuld weer gestegen, maar als we de periode 1993 - 2007 zouden kunnen herhalen, zouden we al ongeveer halfweg zijn.
Weet trouwens iemand hoe die staatsschuld verdeeld is? Staan we vooral in de schuld bij banken, bij andere landen, of bij kleine obligatiehouders? Of ...
STEL dat we ooit op die 0% zouden geraken, dan kunnen we de intresten op die staatsschuld uitsparen. Als ik deze
link goed lees, hebben we een BBP van ca. 328 miljard euro per jaar. Een staatsschuld van ca. 100% wil zeggen een jaarlijkse intrestkost (aan 3%, realistisch ?) van ca. 10 miljard euro. Dat is gigantisch veel geld. Men wil tegen 2015 22 miljard euro besparen. Maar we gooien jaarlijks, enkel aan intresten (!), bijna de helft van dit bedrag weg. En dan zijn we nog niet eens onze staatsschuld zelf aan het aflossen. Mij lijkt het afbouwen van de staatsschuld dan ook, met stip, de belangrijkste financiële taak van eender welke Belgische regering.
Trouwens, die grafiek laat de staatsschuld zien als percentage van het B.B.P. Dit kan natuurlijk een vertekend beeld geven als het B.B.P. jaarlijks fluctueert. Ik neem aan dat het B.B.P. door de crisis hard gedaald is, waardoor misschien zelfs onze staatsschuld niet is toegenomen, maar de verhouding met het B.B.P. wel. Heeft iemand een grafiek van de absolute staatsschuld, uitgedrukt in euro's?
ps: ik weet dat ik zelf nieuw ben op dit forum, maar gelieve enkel ernstige reacties, met een economische onderbouwing. Complottheorieën of een politieke flamewars �* la "Het is allemaal de schuld van de (CD&V | openVLD | sp.a | PS | MR | nv-a | ...)" boeien me niet.