Los bericht bekijken
Oud 23 juni 2010, 07:57   #89
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Over "aanpassen".
Belgen (Vlamingen, Europeanen, Westerlingen) en migranten zijn metaforisch gesproken, als twee gevangenen in een zelfde cel. Ze kunnen elkaar het leven zuur maken, of samen front vormen tegen de cipier (de kapitalistische klasse). Uiteraard heeft de cipier het graag dat de ene de andere verklikt, en gaat die de verdeeldheid aanwakkeren.
We zullen ons dus aan elkaar moeten aanpassen. En dat kan best op een rationele wijze, met duidelijke criteria. Maar - of je dat nu leuk vindt of niet - in de praktijk zal het beide kanten moeten komen. de aanwezigheid van migranten stelt nieuwe vragen,(hoofddoek, islamitische feestdagen, aparte zwemuurtjes, boerkini, vraagstukken genoeg) en we kunnen daar maar beter mee leren omgaan. Wie mordicus vasthoudt aan "Dit is MIJN land en ze mogen al content zijn dat ze hier mogen zijn, dus mond houden." die voert een steriel achterhoede gevecht. De discussie moet gevoerd woerden, en er zullen duidelijke criteria en grenzen moeten komen. En daarbij kan het best zijn dat sommige "verworven rechten" zoals de speciale slachtinstakllatie bij het Offerfeest, sneuvelen.

Enkele grenzen voor mij zijn ondermeer dat moslims hun geloof kunnen belijden, maar dat anderen hen daar niet in moeten volgen. Ook tijdens rammadan wordt er gegeten in de kantine (bijv). Of dat de fysieke integriteit van minderjarigen onder geen enkel voorwaarde geschonden mag worden (cfr. de kwestie van besnijdenis). Maar goed, dat is allemaal stof voor discussie.
Rechts Vlaanderen heeft volgens mij vooral problemen met fundamentalisten/extremisten. Daar valt dus niet mee te discussiëren. Heeft u zelf ooit al eens met een moslim gediscussieerd? Als dat al het geval is zal het zeker een gematigde moslim geweest zijn nietwaar?
Snerror is offline   Met citaat antwoorden