Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2004, 15:58   #14
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Allaert
Jos:

1. citaat uit jouw eerst post: "Dat betekent dat 80% van de allochtone leerlingen een IQ-score halen beneden het gemiddelde voor autochtonen. Dit gegeven staat niet in de krantenartikels, en zelfs niet in het rapport (het werd me meegedeeld door een van de onderzoekers). In De Tijd wordt het denkbeeld, dat allochtonen gemiddeld minder intelligent zijn dan autochtonen, expliciet afgewezen." Dit gaf mij de indruk dat zo'n "reductie" volgens jou wel mogelijk is maar ik heb je wellicht verkeerd begrepen.
2. Heb je geen URL naar dit rapport of het "LOSO-onderzoek"? Ook bij testen voor niet-verbale intelligentie kan het minder vertrouwd zijn met de taal het resultaat vertekenen omdat die testen wellicht in één bepaalde taal werden opgesteld, of niet? De uitzondelijk lage score wat betreft verbale intelligentie lijkt mijn vermoeden trouwens te bevestigen. Eigenlijk meet je dan niet de (verbale) intelligentie maar het al dan niet vertrouwd zijn met het Nederlands. Het zou mij niet verbazen dat Waalse kinderen een even "katastrofale" waarde zouden halen als allochtone kinderen.
3. Hiermee wou ik reageren op jouw stellige bewering dat jongens "massaal" gediscrimineerd zouden worden door het schoolsysteem omdat "jongens met dezelfde IQ-score en familiale achtergrond het veel slechter doen dan meisjes". Mijn stelling is dat die slechtere resultaten ook door andere factoren dan "discriminatie" verklaard kunnen worden en blijkbaar ben je het daar nu wel mee eens. In je reactie aan Paulus geef je mss wel de meest voor de hand liggende verklaring voor de slechtere resultaten van jongens; "... moet samenhangen met verschillen in de manier waarop jongens en meisjes zich ontwikkelen". De moeilijke puberteitsjaren die bij jongens later vallen en langer duren zijn volgens mij een veel betere verklaring voor die slechtere resultaten.
Nog nooit de studies gezien waarin werd aangetoond dat gemengde klassen nefast zijn voor jongens ?

Vroeger werd de "beste" van de klas steeds beloond, nu worden de minder goede leerlingen geprezen omdat ze toch slagen.

Voor jongens , en mannen, moet er concurrentie zijn om tot de beste resultaten te komen.

Maar in deze PC-maatschappij is dat natuurlijk uit den boze.

Nee, ons schoolsysteem is slecht voor jongens, en dit is al tal van keren aangetoond.
Calle is offline   Met citaat antwoorden