Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Vermogen heeft niets met gewicht te maken - toch bij de motor - overbrenging (versnellingsbak/achteras/- ) is welwat anders; bij een turbomotor geeft men meer max-turbodruk, natuurlijk moeten de bewegende delen sterker zijn en de hogere belasting kunnen uithouden, maar dat kan evenzo met bewegende delen van sterker maar lichter materiaal, vergeet ook niet dat hoe hoger in het toerental hoe meer pk´s eruit te halen zijn.
En voor hoegere toerentallen heb je lichtere, sterkere, en vooral beter uitgebalanceerde zuigers en bewegende delen nodig.
|
Een dieselmotor is beperkt tot 5000 toeren. Diesel ontbrand traag en bij een hoger toerental heeft diesel niet genoeg tijd om te ontbranden.
Met andere woorden een diesel verliest pk wanneer hij boven deze grens gaat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Remember een formule I BMW 1500cc viercilinder (benzine) die + 1300 pk op de training haalde en ik dacht dat die motor 150 kg woog. Tijdens de F1-koers werd de druk wat lager gezet voor een bescheiden 900 pk...
Bij een gewone turbodiesel-auto laten zich gemakkelijk 30-40 % meer pk ´s via het hogere koppel eruit halen enkel door "chiptuning", natuurlijk wordt de motor meer belast. Men mag dus zeker niet overdrijven met het voorliegen van de werkelijke turbodruk.
De fabrikanten doen ook niet veel anders als ze dezelfde 2 liter TDI motorblok bvb. in 3 pk-versies aanbieden... zoek maar eens op.
|
Waarom rijden moderne auto's dan niet met een motor van 150cc?
De reden waarom je zoveel vermogen uit zo'n kleine motor krijgt zonder oververhitting (met als gevolg kapotte koppakking, verwrongen cylinderkop, verbrande kleppen, gesmolten cylinders, etc) is door het brandstof/luchmengsel zeer rijk te maken. De extra brandstof die niet verbrand wordt (er is geen lucht voor) dient om de cylinder te koelen. Met andere woorden die extra brandstof verdwijnt gewoon via de uitlaatpijpen.
Bij benzinemotoren vertaalt dat zich in een '
vlam in de pijp'.
Bij dieselmotoren vertaal dat zich in
gigantische roetwolken.
En ik denk niet dat een roetfilter gaat helpen in zo'n geval.
Soit ik wacht vol ongeduld op uw voorbeeld van zo'n dieselmotor met een stochiometrisch correcte mengverhouding (geen extra diesel voor koeling) die minder dan 500 kg weegt.
Ik heb een lichtgewicht diesel gevonden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205

.
Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).