Los bericht bekijken
Oud 26 juni 2010, 12:45   #20
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.731
Standaard

Ik wil toch even een lans breken voor rekeningrijden;

Met accijnzen kan je correct kosten van CO2-emissies en in mindere mate ook luchtvervuilende emissies "afzetten", maar het doet niets aan files (wat vanuit maatschappelijk oogpunt nog altijd het belangrijskte is)

Ik vind: gebruik het beleidsinstrument dat het best en het eenvoudigst de externe kost internaliseert; dus accijns voor CO2 (dat betekent dus ook geen CO2-afhankelijke premie/tax bij aankoop) en rekeningrijden voor de rest.

Het opzetten en operationeel houden van een systeem voor rekeningrijden moet dan natuurlijk niet dermate duur zijn dat de baten er helemaal door geabsorbeerd worden; dit is onderzocht en blijkt niet het geval te zijn (voor geinteresseerden kan ik eventueel wat literatuur bij elkaar sprokkelen hierover).

Nu, rekeningrijden is ook hot bij politici want het (i.e. hervorming verkeersbelasting) gaat netto opbrengen want er wordt gestreefd naar volle internalisatie en op dit moment is dat met alle taksen (op aankoop, op jaarlijks gebruik, op brandstof) nog niet het geval, niet bij vracht- noch bij personenvervoer.

Hoe dan ook is er een hypocriet kantje aan de zaak; als je als overheid consequent wil zijn, moet je hetzelfde doen voor alle vervoersmodi, inclusief het gesubsidieerde openbaar vervoer en het is niet alsof die geen externe kosten veroorzaken; toch krijgen ze flink wat geld van de overheid...

Ivm het effect van rekeningrijden op verschillende inkomensklasses: voor de laagste klasse is het een goede zaak, want heeft vaak geen wagen; als er dan meer geld wordt opgehaald in een sector waarvan ze geen deel uit maken, zijn er in principe meer middelen voor hen; de hoge klasse(s) zullen ook niets voelen: gezien ze genoeg middelen hebben, gaan ze hun gedrag niet aanpassen en -al dan niet- met de glimlach betalen; het zal vooral de middenklasse zijn die z'n gedrag zal aanpassen.

Ach ja, de discussie loopt al 10 jaar, misschien maak ik het nog mee in mijn leven, rekeningrijden (bwahahahaha)
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden