Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2010, 18:52   #52
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Opvallend is ook dat geen van de oudste drie evangeliën verslag doet van de opstanding van Jezus. Hoewel er in sommige latere handschriften van Markus iets over de opstanding is toegevoegd. Aangezien Markus volgens de consensus het oudste evangelie is wordt meteen duidelijk dat de omissie van de opstanding in de andere drie evangeliën verraadt dat het een keer aan Markus toegevoegde korte besluit en het andere lange besluit niet authentiek zijn. Dus de opstanding van Jezus, die voor Paulus de basis was van zijn geloof, wordt niet in de evangeliën geleerd. Het jongste evangelie, van ene Johannes, bevestigt de leer van Paulus wel maar het wijkt sterk af van de andere drie evangeliën.
Heb jij het misschien hierover?
Citaat:
Markus 15:19 De Heere dan, nadat Hij tot hen gesproken had, is opgenomen in den hemel, en is gezeten aan de rechter hand Gods.

Lucas 23:51 51 En het geschiedde, als Hij hen zegende, dat Hij van hen scheidde, en werd opgenomen in den hemel.

Johannes 19:17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.
Dat zijn op zijn minst drie evangeliën die melding maken van de tenhemelopneming van Jezus, als ik kan tellen toch.

Een meer gedetailleerd verslag staat in het apocriefe evangelie van Nicodemus.
fonne is offline   Met citaat antwoorden