Los bericht bekijken
Oud 14 februari 2003, 14:49   #2
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik ben misschien niet de aangewezen persoon om deze punten te weerleggen, maar een aantal zaken vallen toch wel heel erg op:

- 1) de mythe dat Vlamingen en Walen (op politiek vlak) anders denken

Dit is toch duidelijk te zien aan de verkiezingsuitslagen? In Wallonië is er een linkse meerderheid, in Vlaanderen een rechtse meerderheid.
Je bevestigt het verschil zelf trouwens: "Bovendien is het normaal dat er op economisch vlak in ons land in de zuidelijke provincies een andere conjunctuur is, het zuiden immers is agrarischer tegenover het feller geindustrialiseerde noorden." Natuurlijk is het spreken van vreemde talen een verrijking, maar dat heeft toch niets te maken met de verschillen tussen Vlamingen en Walen. In Nederland worden ook vreemde talen gesproken, daar hebben wij echt geen Duits- of Engelstaligen in eigen land voor nodig! Dat er door de gewesten politieke verschillen ontstaan is een beetje gemakkelijk gesteld denk ik. Het zijn toch juist die verschillen geweest waardoor de gewesten zijn ontstaan?! Als het huidige Wallonië Nederlandstalig was geweest, waren de verschillen ongetwijfeld een stuk minder groot geweest.

- 2) de mythe dat geen bedrijf of burger onder de staatshervormingen aanzienlijke schade geleden heeft

Over het slecht functioneren van het huidige federale stelsel zijn de meesten het wel eens volgens mij, waarom zouden er anders steeds staatshervormingen nodig zijn? Overigens zijn er zowel relatief als absoluut meer Franstalige dan Nederlandstalige ministers: ongelooflijk!

- 3) de mythe “wat we zelf doen, doen we beter”
- 4) de mythe dat België een artificiële staat is
- 7) de mythe van het Europa der regio’s
- 10) de mythe van het democratisch/sociaal Vlaams-nationalisme

Deze punten heb ik toevallig net behandeld in het linkse forum:
http://www.politics.be/phpBB/viewtop...?p=49281#49281
Het ging om de combinatie van links en (Vlaams-)nationalisme.
Ik wil er wel nog aan toevoegen dat de EU geen staat is (Tacitus, heb jij dit stukje soms geschreven? ) en dat België na de onafhankelijkheid evenmin democratisch was. Dat is het nu nog altijd niet, want wat doen anders de kinderen van de Koning in de Senaat?!
Punt 10 vind ik overigens een walgelijke vergelijking.

- 6) de mythe dat het Vlaams-nationalisme multicultureel is

Je moet niet multicultureel en multi-etnisch door elkaar halen. Dat mensen uit het buitenland die zich hier vestigen of hebben gevestigd, zich aanpassen aan de Vlaamse of Nederlandse maatschappij, lijkt me niet meer dan logisch. In Arabische landen moeten vrouwen het bijv. ook niet proberen in de westerse zomermode rond te lopen. Zelfs in de vakantiecentra in Marokko schijnt dat een probleem te zijn. Maar dat zegt niet dat mensen van buitenlandse afkomst niet welkom zijn.

- 9) de mythe van het ‘Vlaamse Volk’

Je vraagt je af: welk zijn dan de eigenschappen van dit volk? Ik zou zeggen kijk eens in een woordenboek, of in de internationale verdragen over het zelfbeschikkingsrecht van volkeren bijvoorbeeld.

Op punt 5 heb ik al eens gereageerd ( http://www.politics.be/phpBB/viewtop...?p=42819#42819 ), punt 8 laat ik graag aan anderen over.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden