Er is veel muziek in de wereld, en veel muziek is politiek getint. Je hebt daar de klassieke zever bij van hersenloze wijven uit een of andere Miss Aarbei competitie die de wereldvrede willen, maar hun tegenstanders een oog uitkrabben als ze maar kunnen, maar daar denken we even niet aan.
Laten we het even hebben over Nederlandstalige politiek getinte muziek.
Vandaag heb ik even op zolder gesnuisterd en daar een plaat gevonden van de Strangers. Daar stond het nummer "Allé Loeie" op. Nu, ik kende de Strangers al met o.a. "In de rijkswacht", maar ik vond dat allemaal nogal braafkes.
Dit liedje was gewoon puur flamingantisme: er werd gepleit voor federalisme (we spreken 1979, enkel het Vlaams Blok stond toen voor secessionisme en was onbetekenend) en zelfbestuur. Ik kan me best wel voorstellen dat dit liedje een rel veroorzaakte indertijd, aangezien het zo in de VU-stijl ligt. Ik vond het ook leuk om te horen, aangezien musici er blijkbaar een sport van maken om bij dat enggeestige belgicisme te blijven.
Verder zijn er ook nog de klassiekers van Vader Abraham: "Den Uyl is in den olie", dat gaat over de oliecrisis en Joop Den Uyl, en "Wimmetje gaat, Pimmetje komt", over Pim Fortuyn in 2002.
Niet te vergeten is de evergreen "Welterusten, meneer de president" van Boudewijn de Groot.
Kent nog iemand politiek getinte songs in het Nederlands?