Het ergert mij steeds meer dat de kwaliteit van onze nationale en lokale radiozenders zo erbarmelijk slecht is.
Afschuwelijk slecht omdat:
1. Nagenoeg alle zenders (op Klara na) met dezelfde brei aan afgezaagde popmuziek of moegehoorde evergreens van weleer komen aandraven. Donna, Q-music, Studio Brussel, Radio contact en wat weet ik allemaal, het is allemaal dezelfde brol, met dezelfde muziek op dezelfde uren, aaneengepraat met dezelfde onzin. Het lijkt er soms op of men hier maar een 100 tal CD-kes in de studio's heeft.
2. Als je het slecht treft en je zit bv in de file, dan verander je dus voortdurend van post om eens wat anders te horen en het blijkt zo dikwijls dat er gewoonweg geen afwisseling is. Eindeloos zappen dus. Makkelijk is anders. Plezierig is anders. Dus schakel je noodgewongen maar weer over op die CD die al weken in de lade zit.
3. Bepaalde genres komen hier absoluut niet aan bod, en het blijkt wel dat commercie het absoluut dient te halen op goede smaak, dat elke zender gewoon probeert dezelfde grootste gemene deler te benaderen in het luisterpubliek. Voor bepaalde genres moet je op specifieke uren luisteren. En wat als je dat nou net niet uitkomt?
Thuis los je die problemen op door naar internetradio's te luisteren, zoals Jazz FM uit Londen, smoothjazz.com of de BBC worldservice als je duiding en achtergrond wenst (ook in de auto dat laatste). Er zijn zo talrijke themazenders op het net. Is het nu zo moeilijk om hier in Belgie een 5 a 6 tal verschillende zenders te installeren die zich elk permanent aan hun hun eigen breed genre houden, zoals klassiek, jazz, pop, oldies, electro, folk&country, nieuws etc... Het zou alvast verruimend en aangenamer zijn. ?
Ik maak me daar zeer sterk in omdat ik vergelijk met mijn langdurig verblijf in het buitenbland, waar men veelal met een systeem van themazenders werkt. Dit is zoveel makkelijker: voor elk wat wils en geen eindeloos lang gezap om toch maar eens iets anders te kunnen horen.
Ik ben anderzijds slecht op de hoogte van onze wetgeving hieromtrent, dus het kan zijn dat ik hier over een paar grote belemmeringen spring. Maar ik kan toch moeilijk aannemen dat iedereen hier tevreden is, tenzij men natuurlijk niet beter weet van wat er allemaal aan degelijke muziek bestaat.