Los bericht bekijken
Oud 26 mei 2004, 00:32   #1
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Daarnet was het "Stygmata" op tv. Interessant fictief verhaal gebaseerd op het feit dat de Kerk het evangelie van Thomas niet erkend. Dit evangelie is in 1945 gevonden in een Egyptische bibliotheek.

Was me niet bewust dat er een extra evangelie was en was dus uiteraard héél benieuwd om het te lezen. Het zouden echte originele woorden van Jezus zijn , niet de irritante naratieve stijl van de Bijbel.

lees hier: http://www.gnosis.org/naghamm/gthlamb.html

Ik moet zeggen dat het héél intrigerend en mysterieus is. Ik vind het frappant hoe sterk dit gelijkt op de leer van Buddha. nl. het afzweren van dualiteit (Goed en Kwaad , lichaam en geest , aarde en paradijs , enz).

Als hij zegt dat het Koninkrijk (=de wijsheid) op aarde te vinden is , de dualiteit een illusie is, er geen erfzonde is, dat vrouwen een evengrote rol spelen dan kan ik mij voorstellen dat de Kerk daar niet van wil weten.

Want dat zou haar als instelling natuurlijk overbodig maken als ieder mens de wijsheid in zich heeft en dat Good and Evil eigenlijk één en niets is.

Mooie quote trouwens :

Citaat:
Woe to the flesh that depends on the soul; woe to the soul that depends on the flesh
Het Christelijk establishment spreekt altijd van de erfzonde , de viezigheid van het vleselijke (celibaat) , het lichaam als hindernis om tot verlichting te komen.

Die quote spreekt dat helemaal tegen. Het gaat om evenwicht. Lichaam en geest samenbrengen tot een geheel. Het één niet zonder het ander. Nogmaals , exacte paralel met het Buddhisme.

Denk daar maar eens over na , beste volgelingen!

Tot hier de late theologische les.
Max is offline   Met citaat antwoorden