Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie
ze hebben toch lekker dictator saddam van de troon gestoten, spijtig genoeg moet het iraakse volk dagelijks oppassen dat ze niet worden opgeblazen door een stelletje religieuse gekken
|
Het verzet in Irak was en is nauwelijks religieus. Het belang van figuren als al-Zarqawi is vooral door Westerse media buiten alle proporties opgeblazen, teneinde een islamistische tegenstander te kunnen vinden. De meeste aanslagen en anti-Amerikaanse sentimenten ontspruiten aan veel kleinschaliger verzet: aan individuele legeronderdelen, universiteiten of koranscholen. Plaatsen waar jonge mannen samenkomen met mensen die over kennis, geld, wapens of alledrie die dingen beschikken dus. Al zal u zich aan dat soort gegevens wel nauwelijks storen.
Dat een voortgezette oorlog tegen de bezetter leidt tot een verdere (religieuze) radicalisering lijkt me logisch. Maar daar was initieel erg weinig van te merken.
Verder sluit ik me aan bij de post van de Minister: een deel van die religieuze tegenstanders werd juist macht gegeven door hen (al te doorzichtig) uit te sluiten van het politieke gebeuren, of door juist wel met hen samen te werken. Het zijn de VS en bondgenoten die in dit conflict enkel soennieten en sjieten zien, en net daardoor er ook zulk een conflict van maken.