Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Inderdaad, het leven bestaat voor een groot stuk uit "keuzes maken". Ik vraag me overigens af om welke reden een allochtoon die nooit één voet heeft gezet in het land van herkomst van zijn ouders of grootouders, met alle macht een dubbele nationaliteit zou wensen.
|
Ik ben het niet zeker, maar ik vermoed dat het o.a. te maken heeft met de toepassing van de regels inzake personen-en familierecht uit het land van herkomst....
|
Er wordt tegenwoordig zoveel verteld en overdreven, maar die dubbele nationaliteit heeft gewoon te maken met een gebrek aan informatie.
De meeste Marokkanen hebben zowel een Belgische als een Marokkaanse nationaliteit en niet omdat ze niet willen integreren, maar wel omdat ze niet weten wat het dan betekent.
- Moet men dan vóór elke reis bepaalde zaken doen?
- Zijn er extra kosten aan verbonden en is dat jaarlijks?
- Zal de douane van Marokko anders reageren op een andere nationaliteit (administratief)? Omdat het in de douanes van Marokko heel chaotisch verloopt zijn er vaak problemen met het juiste loket vinden en het zou niet de eerste keer zijn dat iemand moet doorrijden terwijl één van de zonen nog bezig is met het (laten) invullen en laten stempelen van de paspoorten...
- Er gaan soms geruchten op dat het moeilijk is om het Marokko binnen te komen als Marokkaan met uitsluitend een Belgische nationaliteit. Misschien had eentje daar problemen mee gehad en...
Men heeft dus duidelijkheid nodig.
Dat was trouwens ook zo met de Belgische identiteitskaart. Niemand wist wat dat betekende. We wisten ook wel dat we nooit als volledige Belgen aangezien zullen worden, maar we hebben er wel evenveel recht op als een autochtoon. Velen zijn hier geboren of weten evenveel van hun moederland als een autochtoon van zijn jaarlijkse vakantie in Spanje.
Nu durven méér en méér gezinnen een Belgische identiteitskaart aan te vragen omdat ze méér informatie hebben en ervaringen van andere gezinnen.