Los bericht bekijken
Oud 2 juli 2010, 18:25   #1
The Common Sense
Parlementslid

The Common Sense's schermafbeelding

Standaard Obama's nieuwe immigratiewet

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...aliseren.dhtml :

Citaat:
Na de gezondheidszorg wil de Amerikaanse president Barack Obama ook de immigratiepolitiek van de VS hervormen. "Het systeem werkt niet", haalt hij scherp uit.

De hervormingen rond immigratie kregen weinig politieke aandacht sinds Obama vorig jaar president werd, met acute problemen zoals de oorlogen in Iran en Afghanistan, de olieramp in de Golf van Mexico en hervormingen op het vlak van gezondheidszorg en financiële reguleringen die hoog op de agenda stonden. Nu blijkt de tijd evenwel gekomen om ook de Amerikaanse grenzenpolitiek onder de loep te nemen.

Boete en Engels leren
In een toespraak stelde Obama dat het probleem niet aangepakt kan worden "met hekkens en grenspatrouilles alleen". De overheid moet zijn verantwoordelijkheid opnemen, bedrijven die bewust illegalen tewerkstellen zullen daar de gevolgen van ondervinden. Mensen die illegaal de VS binnenkomen zullen zich moeten verantwoorden voor hun acties alvorens ze Amerikaans staatsburger kunnen worden. Voor ze een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze een boete betalen en Engels leren, stelt de president voor.

"De vraag is nu of we de moed en de politieke wil zullen hebben om een wet te stemmen om dit eindelijk te regelen", klinkt het. "Ik ben klaar om hiermee door te gaan, de meerderheid van de Democraten is er klaar voor en ik geloof dat de meerderheid van de Amerikanen er klaar voor is. Maar zonder steun uit beide politieke kampen kunnen we dit probleem niet oplossen. Voor een dergelijke hervorming hebben we Republikeinse stemmen nodig."

Strenge wet Arizona
De kritiek van Obama op het huidige systeem komt er terwijl in grensstaat Arizone een strenge wet van kracht gaat die politie de macht geeft om van iedereen identiteitspapieren te vragen. Illegalen die dit niet kunnen voorleggen, kunnen worden opgepakt. In grote delen van de VS wordt afkeurend gereageerd op deze wet, die als zeer streng wordt beschouwd. (tw)
Nu is mijn vraag:
Waarom wil hij dat de immigranten een boete betalen? Dat hij dan vraagt een bewijs te tonen dat ze gewerkt hebben, of weet ik veel wat, maar vanwaar die boete?