Los bericht bekijken
Oud 26 mei 2004, 10:12   #53
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno Yammine
De mens creëert voortdurend samenlevingsverbanden, hij schept ze. Dat zijn menselijke creaties, geen natuurlijke. Het tegengestelde doet hij niet, wegens onleefbaar.
Natuurlijk zegt u er niet bij dat de meeste samenlevingsverbanden niet bewust gecreëerd worden, maar ontstaan, natuurlijk door menselijk ingrepen, maar door een geheel aan al dan niet langzaam veranderende elementen in een samenleving. Meestal ondergaat de mens de veranderingen of moet zich node eraan aanpassen. Veelal "schept" hij ze niet bewust.
Nochtans ontstaan de meeste staten spontaan, groeien ze in de geschiedenis door huwelijken, oorlogen, erfenissen, en groeien ze zo geleidelijk samen, afhankelijk van het bindmiddel. Dat kan een dynastie zijn of een taal, of een gemeenschappelijke economie,...

België daarentegen is geheel een artificiële staat en werd ook zo beschouwd door al de politici in die tijd. Lord Palmerston dacht zelfs dat België het geen halve eeuw zou uithouden, maar Leopold I bleek een te bekwaam heerser te zijn, de Tito van zijn tijd.

Volgens de Hayekiaanse definitie is België geheel een geconstrueerde staat, die niemand gewild had: niet de vrijheidsminnende opstandelingen als Louis De Potter, niet de fransdolle rattachisten en zeker niet de Vlamingen, die bij Nederland wou blijven. D�*t was de silent majority van die tijd.