Alles is goed om de amerikanen op te pakken hé? Kinderachtig en kortzichtig. Hoeveel schrijven er hier wel geen fouten in hun teksten? Ook Mustapha, en nochtans zal ik hem daar nooit op "pakken". Met een vals gevoel van intellectuele superioriteit kom je nergens.
Deze discussie typeert in feite heel goed wat ik zo dikwijls zeg:
In Amerika zijn diploma's kwasi van geen tel. Wat je presteert, wat je doet en de resultaten die je werk afleveren zijn van belang. Je mag daar 20 diploma's voorleggen en denken "de man te zijn", het speelt nagenoeg niet mee en is niet relevant. Dat noem ik gelijke kansen. Dat werkt een echt "wij-gevoel" in de hand, en het werpt sneller resultaten af.
Ik vind dit een zeer fair systeem. Ik ben zelf licentiaat en heb jaren meegedraaid in het amerikaans bedrijfsleven, en ik heb in 1 team gewerkt met zowel rocket scientists als met loopjongens zonder diploma, die zichzelf opgewerkt hebben en evenveel betaald werden. Nooit was er arrogantie van universitairen naar niet gediplomeerden. Men zou nooit lachen met iets kinderachtigs als een verkeerde uitspraak van een woord uit een totaal vreemde taal.
Dat is nu één van die miniskule verschilletjes tussen amerikanen en de rest van de wereld, wat hen zo succesvol maakt op zovele terreinen. Enkel "bottom line" en resultaten tellen. Al de rest is intellectuele masturbatie. Europeanen maken die fout m.i. ook veel te veel.