http://www.vrtkies.net/vrtkies_maste...vdb/index.html
Citaat:
"Last but not least: het is best mogelijk dat ik in de Vlaamse regering eindig, als de personeelsbezetting van de SP.A dat vereist", zegt minister van Werk Frank Vandenbroucke in een dubbelinterview met zijn partijgenoot en vice-minister Johan Vande Lanotte in het weekblad Humo.
|
Enkele maanden geleden schreef hij hier
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=10882
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank Vandenbroucke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetnaz
Beste Frank,
wat vindt u zelf van het voornemen van Steve Stevaert om na de regionale verkiezingen alle ministers, inclusief de federale, te herschikken ?
Ziet u zichzelf al op het Vlaamse niveau functioneren ? Of bent u er zeker van dat u en Johan Vandelanotte hun ministerpost mogen behouden (in tegenstelling tot Freya Vandenbossche)?
|
Beste Spetsnaz,
De Vlaamse verkiezingen zullen ontzettend belangrijk zijn, niet alleen voor het Vlaamse beleid, maar ook voor de krachtsverhoudingen tussen de politieke stromingen op het federale vlak. Het is dus normaal dat Steve iedereen in de verkiezingscampagne ter hulp roept.
Het is niet zo dat ik mezelf uitsluitend zie functioneren op het federale niveau, maar ik functioneer nu op dat niveau en ik probeer dat zo goed mogelijk te doen. Iets anders is vandaag niet aan de orde. Overigens zijn Johan, Freya en ik geen mensen die in de politiek om het even wat willen doen of op eender welk moment van portefeuille zouden willen wisselen: wij willen als minister graag dingen doen waarin we zelf geloven, en waar we verstand van hebben. Anderzijds vond ik het wel een goed idee van Steve dat hij een signaal heeft gegeven dat de sp.a-ministers niet vastgebeiteld zitten in hun post: zelfgenoegzaamheid en te veel zelfzekerheid is een grote kwaal in de politiek.
Frank
|
Als Vandenbroucke gelooft in zijn job als minister van werk en pensioenen en er verstand van heeft, vind ik het niet ernstig dat hij nu overweegt om na een jaar al zijn federale ministerpost eraan te geven.
En ik vraag me ook af hoe het staat met wat hij 9 maanden geleden heeft gezegd
http://www.politics.be/nieuws/3289
Citaat:
Ik sta hier niet met mijn portefeuille te zwaaien”, zegt Frank Vandenbroucke. Hij wil alleen dat de beleidsverantwoordelijken effectief met het beleid bezig zijn. En niet enkel met het beleid van vandaag en morgen. Maar ook en vooral met dat van overmorgen. Vandenbroucke wil meer op lange termijn denken. Hij vindt dat de regering daarbij realistisch moet blijven, goed op de centen moet passen en klaar moet staan om moeilijke keuzes te maken.
Het lange termijn denken is een eigenschap die Vandenbroucke ook al met succes gebruikte in de vorige legislatuur als minister van Sociale Zaken. Een toekomstgericht beleid voeren is niet altijd de makkelijkste weg. Maar het is volgens Vandenbroucke wel de juiste weg om zoveel mogelijk te doen voor de mensen. Vandaag en morgen. Hij wil de mensen wijzen op de uitdagingen van de toekomst. "Kijk naar de doelstelling om zoveel mogelijk mensen uit alle leeftijdscategorieën aan het werk te houden. Dat is een delicate zaak. Jongeren moeten sneller een baan vinden. Vrouwen die hun baan hebben opgegeven, moeten makkelijker opnieuw aan de slag kunnen en 50-plussers moeten langer werken", zegt hij.
Op dit moment heeft Frank Vandenbroucke de handen vol met de voorbereidingen voor de Werkgelegenheidsconferentie. "We moeten aan een grondige strategie werken om zoveel mogelijk mensen aan het werk te helpen en er moet zoveel mogelijk geld naar het Zilverfonds gaan. Dat moet als we de pensioenen financieel leefbaar willen houden", zegt hij. Intussen wil hij 'makkelijker' maatregelen nemen om de economie voor te bereiden voor het moment dat de conjunctuur weer aantrekt. "Maar ik benadruk de nood om een langetermijnvisie uit te werken. De komende 9 maanden zal ik iedereen overtuigen van de ernst hiervan", besluit hij.
|
Zou hij iedereen al overtuigd hebben van de ernst van een langetermijnvisie? Ik durf dat ernstig te betwijfelen. En getuigt zijn eventuele overstap van een langetermijnvisie? Voor de partij misschien...