Indertijd bestond de "burgerdienst",je werkte in een organisatie,typisch van sociaal of algemeen belang,maar het duurde wel tweemaal zo lang als een "gewone legerdienst"...Niettemin hebben in al die decennia dat het systeem bestond vele tienduizenden aldus hun "burgerplicht" vervuld...
Een andere methode (zoals toegepast door een neef van me),was om "ongewapende legerdienst" aan te vragen.Mensen die op zich niks tegen het leger hadden,maar het van zichzelf niet over het hart konden krijgen iemand te doden.Principieel kreeg je de basisopleiding (netjes in rijen leren marcheren en zo) mee,en dan in de eenheid een baantje,net als iedere andere diensplichtige.Maar men kon U nooit vragen enig wapen ter hand te nemen,en in oorlogstijd werd je,neem ik aan,automatisch brancardier.Ook daarvan moeten er veel geweest zijn,en voor hen duurde de dienstplicht even lang als van de "gewapenden".
En tenslotte de "gezond verstand methode"....aannemen dat er toch geen derde wereldoorlog zou komen,en gewoon doen als de rest,zo zaten er bij mij evengoed ,agalev-adepten,macro-biotiekers,anti-kernwapenbetogers enz....die mensen "beten de kogel" door,voor die 10 maanden dat het duurde
Er waren mogelijkheiden..
Het principe "een jaar van uw leven voor de staat" heb ik altijd goed gevonden,maar het ging in de praktijk niet verder dan sleur voor een deel van de jongemannen....
fout dus....en ferm discriminerend...