Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
Hierover zou ik heel graag eens met u in discussie gaan, maar niet op een forum; het duurt te lang om een punt over te brengen.
Ik ga akkoord met de stelling dat elk wezen intrinsieke waarde heeft, ik worstel echter met de vertaling van dat gegeven naar de relatie mens en natuur. Ik ga nl. absoluut niet akkoord met de stelling dat het uitsterven van vinvis en mens gelijkwaardig zijn.
|
Laat me het anders formuleren: het uitsterven van de vinvis mogen we niet onderschatten. we weten natuurlijk niet precies wat erger is voor de biodiversiteit: het uitsterven van de homo sapiens of van de blauwe vinvis, net zomin we precies weten wat het ergste is voor iemands welzijn: iemand op zijn linkerwang slaan of iemand elders slaan.
Citaat:
Wat doe je met ecosystemen; de één z'n dood is de ander z'n brood;
|
daar kunnen we niets aan veranderen, en staat los van onze plicht tot het behoud van biodiversiteit
Citaat:
moet de mens individuele waarde bewaken of "systeem optimaliseren" (i.e. systeem in stand houden)?; wat is de status van een ecosysteem in zo'n denken?
|
Dat hangt vaak af van concrete situaties. En ja, er zijn verschillende waarden, zoals:
-het welzijn van voelende wezens,
-de uniciteitswaarde van levende wezens
-de biodiversiteit
en die kunnen soms in conflict zijn (bv probleem van exotische diersoorten,...), en daar weet ik ook niet altijd het antwoord op. Wat niet wil zeggen dat ik er niets op kan zeggen.