Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Heel wat globaliseringsaspecten zijn er gekomen na politieke beslissingen. Die kunnen dus ook ongedaan gemaakt worden.
|
Kijk ik in de toekomst in de door jou gewenste wereld, dan zie ik allesbehalve een mooie wereld.
Een fabriek die in de geglobaliseerde wereld slechts één keer gebouwd moet worden, en producten kan maken die wereldwijd ingevoerd kunnen worden, moet in jouw wereld even veel keer gebouwd worden als dat er landen zijn. Resultaat: Meer werk voor hetzelfde resultaat.
Een product dat in een bepaald land onmogelijk ontgonnen of geproduceerd kan worden zal in jouw wereld gewoon onmogelijk te verkrijgen zijn voor de inwoners van dat land, terwijl dat product in de geglobaliseerde wereld ingevoerd kan worden. Resultaat: Minder gevarieerde producten.
Samenwerken tussen zo veel mogelijk mensen leidt tot de grootst mogelijke welvaart. Hiermee bedoel ik de totale hoeveelheid goed gevoel, op zowel het fysieke als het emotionele vlak, bij zowel mensen als andere wezens met gevoelens, in zowel eigen tijd als in de toekomst, in zowel eigen land als wereldwijd.
Heel wat globaliseringsaspecten zijn er gekomen na politieke beslissingen, zeg je. Ik zeg “Laten we meer van die politieke beslissingen maken!”.
Citaat:
Ik hou me niet bezig met dat soort utopia-verhaaltjes hoor. Ga jij gerust de VS en China overtuigen daarvan. Wereldregeringen zullen niet democratisch zijn, met zes miljard mensen is dat onmogelijk.
In de fabeltjeskrant?
|
Het is natuurlijk een heel pak realistischer dat landen als de VS ervan overtuigd worden dat ze moeten stoppen met winst maken in het buitenland.
Citaat:
Een werelddictatuur zal de mensen en hun vrijheid niét beknotten zeker  Uw scenario is zelfs totalitair, want er is geen ontsnappen meer aan: dat super-reich heerst over elke vierkante centimeter van het aardoppervlak. 
|
Het is geen werelddictatuur die ik wil invoeren. Het is een werelddemocratie. Dat zorgt ervoor dat ten minste 50%+1 mensen bevoordeeld worden. Dit terwijl nu een minderheid, de allerrijksten, beslissen wat er op wereldvlak gebeurt.
Er is inderdaad geen ontsnappen meer aan, geen kapitaalvlucht meer e.d.