Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel
De files worden dan misschien wel langer, maar smaller door die extra rijstrook. Maw evenveel tot minder auto's => evenveel tot minder CO2
|

En
hoelang=tijd staan ze in de file ?
Evenveel auto´s hoezo ? *Vergeet je de afrit(ten) niet die dan geblokkeerd kunnen worden door de langere file ? Diegenen die dan niet vlot kunnen afrijden verhogen het aantal auto´s in de file...
... eerder (veel) meer CO2 want als de file langer wordt stijgt de filedruk, ttz ze blijven langer met draaiende motoren in de file staan-aanschuiven...
*vb. X-voertuigen nemen dagelijks die verkeerswisselaar/afrit-Y, die Y ligt net nog voor de klassieke filestaart rond de spitsuren ..uren-..uren.
Nu verminder je met een rijstrook en de file wordt met ..-kilometers verlengd, -maar ze is idd smaller

- , maar die X-voertuigen kunnen dan wel die verkeerswisselaar- of afrit Y-niet vlot nemen en verlengen de file extra...
(soms kunnen het meerdere afritten zijn)
Waarom denkt ge anders dat men het ritsen wettelijk verplicht gemaakt heeft in het buitenland ?
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Filedruk
De filedruk wordt gebruikt als maat van drukte op het autosnelwegennet en uitgedrukt in kilometerminuten (kmmin). Alleen de (som van de) lengtes van files geeft onvoldoende inzicht in hoe druk het is. Een file met een lengte van 2 kilometer lijkt bijvoorbeeld kort, maar het beeld wordt anders als die file er 2 uur staat. De filedruk van een file wordt berekend door de lengte te vermenigvuldigen met de tijdsduur. Bovengenoemde file staat bijvoorbeeld voor 240 kmmin. Een file die eerst 5 minuten een lengte heeft van 3 kilometer en daarna nog 3 minuten 2 kilometer lang is, levert een filedruk van 5 x 3 + 3 x 2 = 21 kmmin.
Hoewel het cijfer al eerder werd gebruikt, is de term filedruk in 2000 ingevoerd door de VerkeersInformatieDienst
|