Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ik denk van niet. Dewever en NVA zijn fundamenteel anders dan de VU. Het is eerder whisfull thinking van de Vlaamse pers die "hopen" dan Dewever opeens een nieuwe Schiltz zal worden (die weliswaar meer autonomie binnenhaalt maar toch binnen een Belgisch kader blijft werken.) Dat is een illusie. Schiltz vertrouwde de NVA voor geen meter en die kende die gasten beter dan de meeste anderen. Dewever zal de illusie in leven houden dat ie alles aan doet om een akkoord te realiseren (waarmee ie nog steeds op schema zit) maar zal de lat zodanig hoog leggen dat die onmogelijk te slikken zal zijn voor de Franstaligen waarna ie de boel laat oploffen (uiteraard op een manier dat het de schuld van de Franstaligen is) om vervolgens aan de zijkant te gaan staan om alle Vlaamse partijen die tot een akkoord willen komen in de rug te schieten. Ik geloof niet in sprookjes. NVA'ers in een federale regering is als een stel hetero's in een homobar. Niemand houdt dit vol ook al zou men die intentie hebben of die intentie spelen. 
|
We kunnen alleen maar hopen dat u gelijk heeft, dat de NVA het inderdaad zo speelt. Ons doel is niet om een Belgische regering te vormen, wel om zoveel mogelijk bevoegdheden naar Vlaanderen over te hevelen aan zo goed als geen prijs.
Maar het Schiltz-trauma leeft nog steeds binnen de Vlaamse beweging en zeker ook binnen de N-VA. Persoonlijk geef ik dus geen vertrouwen meer, maar beoordeel elke daad apart. Het criterium is: in welke mate breekt dit of dat akkoord of onderhandeling de Belgisch-Brusselse staat af en bouwt het de Vlaamse staat op.