Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen
Hoe effectief is de Benelux nog? De Nederlandse partijen PVV en SP hebben hun vertegenwoordiging uit het Beneluxparlement al teruggetrokken. Veelzeggend is de opmerking van Maya Detiège (s.pa) over een aanslepend dossier:
Waarom moeten dergelijke, soms triviale dossiers - in dit geval ziekenwagendiensten - negen jaar aanslepen vanwege ambtelijke en politieke obstructie in de Benelux? Ambulancediensten ... Waarover hebben we het dan in godsnaam? En zo zijn er ongetwijfeld meer aangelegenheden waarbij de Benelux zichzelf vastdraait.
Het leidt geen enkele twijfel dat de Benelux hierdoor op vele terreinen is en wordt voorbijgestreefd door de EU, die praktisch de plaats van de Benelux goeddeels heeft ingenomen.
De Benelux moet daarom omgevormd worden tot een levensvatbare Nederlands-Vlaamse unie, aangezien deze landen veel meer met elkaar te maken hebben en door middel van de Taalunie, het Cultureel Verdrag Nederland-Vlaanderen, de GENT-akkoorden en de waterverdragen (uitdieping Westerschelde) praktisch een unie (beginnen te) vormen. De politiek moet hiervan dringend werk maken.
|
Ik ben het met u eens dat de BeNelux belangrijk is en beter zou moeten functioneren, maar ik deel niet uw conclusie. In de eerste plaats omdat dit niet reëel is, hoewel ik niet tegen Vlaams Nederlandse samenwerking ben, lijkt me het BeNeLux-parlement me hier geen juiste plaats voor; samenwerking met het Groothertogdom Luxemburg en Wallonië heeft ook zijn nut.