Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus
Da's allemaal heel mooi en aardig wat u hier schrijft, en ik kan me zelfs in een paar van de door u opgesomde punten vinden, maar deze draad gaat toch echt over een bende rellende allochtonen in Grenoble in Frankrijk, en niet over de decadentie van de Tour, die zich weliswaar óók in Frankrijk afspeelt, maar verder geen ene tering met het onderwerp van deze draad te maken heeft.
Die hele Tour zal me verder een rotzorg wezen, die interesseert mij in het geheel niet. Wilt u klagen en zagen over de Tour, dan lijkt één der reeds bestaande draden over de Tour mij de meest aangewezen plek, maar bespaar mij op mijn beurt úw moralismen en legalisme.
|
Er is wel degelijk een verband: media. Om te weten of de kritieken op het gebeuren in Grenoble geloofwaardig en gemeend zijn, moet je de standaarden kennen van zij die dat gebeuren veroordelen. En die standaarden zijn zowel in de media als op dit eigenste forum behoorlijk hypocriet.
U kan menen dat dat er allemaal niet toe doet, en dat u geval per geval uw standpunten wel zal bepalen. Dat is uiteindelijk wat nogal wat mensen die meestappen in de actualiteit van onze persbureaus doen. Maar dan lijk je me nogal snel het slachtoffer te worden van een manipulatieve pers, die haar onderwerpen uitkiest voor zover ze haar passen. Dossiers die ze makkelijk kan inkaderen in haar systeembevestigende discours (zoals de vernielingen hier die doen denken aan de Parijse banlieus) worden getoond binnen het systeembevestigende denkkader ('etnische conflicten', 'allochtoon vs autochtoon', 'braaf vs crimineel'). Dingen die zich niet lenen tot goedkope propaganda, zoals de gebeurtenissen achter de schermen van de Tour, komen veel minder aan bod in de media. Zulk een berichtgeving zou immers de grootschaligheid, het commerciële van en de hysterie rond de Tour in gedrang brengen. Als je geval per geval je standpunten bepaalt, dan blijf je het slachtoffer van dat kader.