Besten, ik ben nieuw op dit forum, ik kwam er toevallig op terecht door een vermelding van "agroforestry". De discussie interesseert me wel.
Over landbouw die de wereld kan voeden is al heel veel gezegd en verschijnt regelmatig vanalles in de pers, maar heel veel daarvan is desinformatie vanuit gevestigde belangen.
Het verhaal rond agro-ecologie hangt niet af van een Pimentel. Als dat zo zou zijn, dan zou je inderdaad kunnen proberen je er met een ad hominem gericht tegen Pimentel vanaf te maken. Gelukkig is er een brede wetenschappelijke basis voor het agro-ecologische verhaal, maar die krijgt nauwelijks media-aandacht (omwille van gevestigde belangen). Kenmerkend voor paradigmashiften is dat zij (en ook in de landbouwsector is dat het geval) te maken hebben met regimewissels en gevestigde belangen. Over die paradigmashifts schreef Wervel onlangs
dit artikel (vooral kader onderaan is interessant).
Het IAASTD (
International Assessment of Agricultural Science and Technology for Development) van de VN, goedgekeurd door meer dan 60 landen is nu meer dan 2 jaar gepubliceerd, in omvang vergelijkbaar met het Millenium Ecosystem Assessment, en kreeg praktisch geen media-aandacht in Europa. Je kan je hierbij terecht de vraag stellen over schuldig verzuim bij de gangbare media. Het landbouwestablishment in Europa en de VS kreeg er sterke kritiek in omwille van de éénzijdige focus op kortetermijn en niet op duurzaamheid. Niet dat onderzoekers daar geen interesse voor zouden hebben, maar ze kunnen dat niet met geld van de industrie onderzoeken blijkbaar, en dat zijn nu éénmaal hun voorname broodheren.
Het is maar één van de frequente symptomen van desinformatie wat landbouw betreft. Sommigen doen hun best om daar iets aan te verhelpen, zoals
Wervel vzw in dit artikel of een recent en iets scherper bloginitiatief:
Gevild: landbouwdesinformatie onder de loep