Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture
Waarom zouden wij Russisch moeten gaan leren en zouden de Russen geen andere taal moeten leren? Komt hier weer die Vlaamse kruiperigheid naar boven? Dat Vlamingen bekend staan voor hun talenkennis heeft meer te maken met slaafsheid; zodra iemand hen in een andere taal aanspreekt hebben ze de reflex om ook die taal te beginnen spreken/leren. En nu omdat de Russen wat economisch succes hebben, zouden we allemaal Russisch moeten gaan leren? Buiten Rusland is er geen kat die Russich spreekt dus het Russisch kunt ge allesbehalve een internationale taal noemen, net zoals het Chinees. De enigste internationale talen zijn Engels, Spaans en in zeeeer beperkte mate Frans.
Trouwens een taal leert ge niet om ergens op vakantie te kunnen gaan of ergens een plaatselijke bevolking ter wille te zijn.
Ik heb moderne talen gedaan en voor Frans was ik bij de betere van de klas; nochtans weiger ik Frans te spreken zolang ik mij op Vlaams grondgebied bevindt. Als ik word aangesproken in het Frans laat ik duidelijk merken dat ik wel Frans begrijp maar dat ik gewoon weiger het te spreken. De moeite moet van twee kanten komen.
|
Buiten Rusland zijn er minstens 50 andere volkeren die het Russisch als moedertaal hebben. Geen kat? Wakker worden jong. Zelfs in Georgië wordt buiten het Georgisch Russisch gesproken omdat ze in het Russisch onderwijs genieten. Trek uw atlaske eens open, ge ga nog verschieten.
En verder, ge moet gij geen Russisch leren als ge niet wil. Ge moogt gij gerust straks zoals de Fransmannen nu , als stomme kloten armoede lijden. Het zijn alleen bomen die buigen die blijven staan hoor, de rest breekt af of ontworteld.
http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_language Geen kat dus?