Los bericht bekijken
Oud 23 juli 2010, 08:42   #33
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Al de ronkende krantenkoppen genre "Internationaal Gerechtshof erkent Kosovo" (DS) ten spijt heeft het Internationaal Gerechtshof, volgens wat ik er van begrijp, enkel geoordeeld dat het internationaal recht geen algemeen verbod op eenzijdige onafhankelijkheidsverklaringen bevat, noch een specifiek verbod met betrekking tot Kosovo, en dat derhalve de onafhankelijkheidsverklaring geen schending is van het internationaal recht.
Ik heb de samenvatting van de beslissing slechts vluchtig gelezen, maar dat lijkt me toch net iets anders dan "Internationaal Gerechtshof erkent Kosovo", dat Gerechtshof zegt namelijk niets over de erkenning of niet-erkenning van Kosovo. Dat een onafhankelijkheidsverklaring geen schending is van het internationaal recht betekent niet dat de andere landen verplicht zijn de nieuwe staat te erkennen.

Ik lees ook dat het Gerechtshof zich niet uitspreekt over de draagwijdte van het recht op zelfbeschikking of over het bestaan van een recht op "remedial secession", maar enkel over de vraag of deze onafhankelijkheidsverklaring niet in strijd is met het internationaal recht. Dus dat het Gerechtshof hiermee een vrijbrief voor afscheiding door allerlei volkeren en regio's geeft klopt ook niet echt.

Link naar de samenvatting: link (is een pdf-bestand).

Bwa, het was maar een "advisory opinion" zenne. Echt veel gevolgen zijn daar niet aan verbonden.

Dus jij steunt Servië in deze kwestie enkel en alleen omdat de Kosovaren in meerderheid moslims zijn?

Soms is dit forum toch zo voorspelbaar hé...
éénzijdige onafhankelijkheidsverklaringen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden