Los bericht bekijken
Oud 23 juli 2010, 17:28   #110
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Ik wordt wel onderdrukt en benadeelt in dit pokkenland. Enkel veel subtieler dan vroeger.

Feit is inderdaad dat er vroeger overal hongernoden waren. Maar ik vraag me af welke eerste minister ook toen tegen het parlement zei "Dat ze maar Frans leren, dan kunnen ze bij ons als knecht komen werken voor hun eten" toen hij voedselhulp weigerde...
Dat is larie. U vergelijkt de staat van toen met de welvaartstaat van nu waar de sociale zekerheid op en top uitgebouwd is. Dat was vroeger niet zo. Indien de oogst mislukte in die tijd, dan hadden de armen het zeel om. Of dat nu in Vlaanderen of in Wallonië het geval was, in Ierland of in Nederland. Een voorbeeld maakt dit duidelijk: hongersnood in Nederland.

Volgens de filantropist Otto Heldring hing er in de zomer van 1845 een ziekmakende stank over de aardappelvelden in Nederland. In september liet de overheid weten dat meer dan tachtig procent van de oogst was mislukt. Heldring beschrijft hongersnood en totale armoede. De daaropvolgende jaren waren niet veel beter. In juni 1847 ontstonden er rellen in Harlingen, vanwaar nog aardappelen werden geëxporteerd naar Engeland.

Het was overal hetzelfde. En in het land waar de Oranjes het toen voor het zeggen hadden, was het allesbehalve beter.

Laatst gewijzigd door system : 23 juli 2010 om 17:33.
system is offline   Met citaat antwoorden