Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Ik moet zeggen dat ik de "religieuze oorlog" hier niet goed begrijp. Zoals ik al eens elders uiteen had gezet, zijn er speculatieve functies waarvan ik niet inzie waarom men ze verkeerd zou vinden, in de volgende zin:
als je informatie hebt, of denkt te hebben, dat een bepaalde asset (of het nu varkensvlees, uranium, aardolie of macintosh computers is, of koffiebonen of ziektezorg) in de toekomst duur (of goedkoop) gaat zijn, en je vindt dat de huidige prijs daar geen rekening mee houdt, dan is er een winst te rapen uit het verschil van jouw pronostiek en de huidige prijs (door met financiele instrumenten te werken die daarvoor geschikt zijn) - waarom is het verkeerd van daarvan gebruik te maken, daar centen mee te verdienen, en als dusdanig de prijs in de (volgens jou) juiste richting te duwen ?
Een speculant die zo werkt is eigenlijk niks anders dan een handelaar in tijd en risico, en hij kan, als hij goed is, met die commerce veel geld verdienen, en op die manier stopt hij meer informatie in de prijs van de asset.
Ik begrijp niet wat daar verkeerd aan zou zijn, niet meer dan een handelaar die water duur verkoopt in de woestijn, die een handelaar in de ruimte is (hij gaat water halen, zorgt voor het transport en de handelsmogelijkheid, en brengt water daar waar het schaars is en veel gevraagd, en waar het veel waard is).
Daarentegen heb ik meer mijn twijfels over "marktmanipulatoren" die bepaalde grootschalige operaties doorvoeren, niet omdat ze denken dat ze winstgevend zijn op zich, maar om de markt te manipuleren. Ik ben er voor mijzelf niet uit of dat goed is of slecht, maar vooral, ik ben er zelfs niet uit wat men hiermee kan winnen als speculant, tenzij ergens een of andere concurrent breken of zo en een marktaandeel winnen, maar dan moet die concurrent volgens mij op zijn minst "in de val trappen". Deze draad schijnt begonnen te zijn rond zulk een soort operatie, die ik niet helemaal begrijp.
Een andere vorm van speculatie is ook nefast, dat is het maken van speculatieve bellen. Maar dat is geen bedoeling, dat is een "bug" in het systeem, een soort collectieve waanzin en massa hysterie.
|
Hun ideaal:
Met weinig beginnen en iets groots en prachtig verwezenlijken.
Niemands heer en niemands knecht,
Zichzelf niet laten uitbuiten maar voor eigen rekening werken.
De vrijheid om te doen wat men wil zonder betutteling en dit binnen de grenzen van de maatschappelijke waarden.
Het creëren van iets bijzonder, iets moois, iets speciaals ten bate van de samenleving.
Werken is voor de ondernemer in beperkte vorm een creatieve bezigheid.
Voor al deze inzet mag de beloning iets groter zijn, geen mens die dit benijdt, daarvoor dank aan de samenleving, de consument, de klant.
Misverstand:
De echte K.M.O-ers zijn dynamische ondernemers en worden op deze manier gescheiden van diegenen die enkel ondernemen omwille van hun privaatdoeleinden, echte dynamische ondernemers hebben als doel de samenleving te verbeteren met hun creatieve bijdrage en hun kunnen en dit zonder eigenbelang.
Met de demonen Status en Geldtus wordt geen pact gesloten.
Rechtse extremisten zijn zelden K.M.O-ers.
Onmetelijk rijke families die de spelregels van onze wereld economie bepalen en beslissen waar en wanneer er oorlog en vrede is zijn geen echte ondernemers maar machtswellustelingen die altijd maar meer willen, ten koste van wat ook, dit zonder morele en ethische waarden en zonder scrupules.
Deze extremisten maken misbruik van onze democratische open samenleving, elke samenleving op onze planeet heeft spelregels, om een open samenleving te garanderen moet men de democratie respecteren.
De inzet van vele eigenaars van onze totale vrije markt economie is extreem klein en de beloning daarvoor al verschillende generaties te extreem groot.
In onze moderne tijden is extreme privaat rijkdom en armoede taboe, dit extremisme moet vermeden worden, het remt elke vorm van totale beschavingsgroei af.
Geen individualisten:
Initiatiefnemers zijn voor het grootste deel geen individualisten maar creatieve sociale mensen!
Individualisme komt voor in alle ideologische strekkingen en is van alle tijden, in een geautomatiseerde samenleving kan het individualisme zich meer ontplooien, het is te vergelijken met de emancipatie van de vrouw die zich ook meer kan ontplooien in een geautomatiseerde samenleving.
Het individualisme van vandaag is een levensstijl die onverdraagzaamheid en eigenbelang gemakkelijker toegang geeft.
In primitieve samenlevingen van 500 jaar terug werden individualisten verstoten, ze waren een blok aan het been van de groep, een belemmering.
Volgens statistisch onderzoek komt extreem individualisme veel meer voor bij enig kinderen.
De identiteit van elk individu wordt niet bepaalt door het individu zelf, maar door alles wat hij zelf niet is.
Het collectivisme is een middel om zichzelf te dienen, hetzelfde geldt voor het individualisme, beide middelen vergemakkelijken het leven en maken het leven aangenamer, de juiste dosering van beide is de ideale levensvorm.
Knowhow:
Wij hebben daar de knapste koppen voor in Europa, dit om alle soorten van innovaties te realiseren, het is nooit te laat, nu beginnen, niet twijfelen, resultaten komen later
Door verenigde krachten van:
Ondernemers, wetenschappers, machinebouwers, ingenieurs en arbeiders kan onze economie zich verder ontwikkelen.
Hoge lonen en uitkeringen:
Managers, aandeelhouders, speculanten en kaderpersoneel hebben te dure en hoge
loonkosten, exuberante bonussen, extreme aandeelhouderuitkeringen, te duur voor België.
Arbeider lonen zijn niet te duur, die renderen maximaal en bevorderen de consumptie.