Los bericht bekijken
Oud 26 juli 2010, 13:36   #162
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik merk dat er op dit forum moslims zijn die over geloof w�*llen in discussie treden, alhoewel ze uiteindelijk net als de meeste andere 'gelovigen' uitgaan van hun grote gelijk. Toch vind ik deze houding om in discussie te willen treden getuigen van een basisfilosofie die de medemens niet als te minderwaardig beschouwd om een gesprek over dit thema aan te gaan. Dit kan toenadering enkel bevorderen en gaat zelfisolatie tegen.
Is er dus soms een verschil tussen grote gelijk en kleine gelijk of bestaat er misschien een ander soort gelijk die beter als uitgangspunt moet worden genomen? Als ik, in dialectische discussies dus niet in theologische of politiek-maatschappelijke discussies, er vanuit ga dat wij allebei gelijk hebben, dan is een discussie ook nutteloos. Als ik ervanuit ga dat de schepper deze natuur is EN de schepper is niet deze natuur, dan beland ik niet alleen bij een ex falso sequitur quodlibe, maar de de discussie verliest hierdoor enig betekenis.

Er bestaat geen dialectische discussie waarbij de betrokkene partijen niet uit een eigen gelijk vertrekken. Dit is onmogelijk. Ook al gebruik je de Quranische discussie methode:

[034:024]
Say, `Who gives you sustenance from the heavens and the earth ?' Say, `ALLAH. Either WE or you are on right guidance or in manifest error.

Maar misschien bedoel je iets anders dat ik niet direct zie, waarvoor mijn excuses voor mijn verkeerde interpretatie, indien het zo moge zijn.

Laatst gewijzigd door porpo : 26 juli 2010 om 13:38.
porpo is offline   Met citaat antwoorden