Los bericht bekijken
Oud 26 juli 2010, 14:10   #166
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Je vergeet de meest nederige houding, namelijk die van de pretentie niet te hebben noodzakelijkerwijze te willen oordelen of te weten. Er is niets schaamtevols aan de verwondering op zich, zonder antwoordgevend intellect eraan te koppelen.
Dit ga ik niet durven minimaliseren maar het ligt uiteindelijk aan de natuur van het onderwerp van de discussie dat er bepaalt of het in wezen onvermijdbaar een oordeel ontketent; dit staat los van onze subjectieve neigingen waardoor wij natuurlijk ook in staat zijn om de discussie hypocriet te stimuleren, en indien hetgeen waar je hier bezwaar tegen hebt, de kern van de relativering wordt, dan zou ik mij persoonlijk gedwongen voelen om de discussie hiërarchisch te hanteren waarbij er een nood ontstaat om eerst van dit onderwerp de discussie maken, en vervolgens wat er daarrond circuleert zoals 'oordeel', 'weten' en 'waarheid'.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
En ook, het zoeken van antwoorden is dikwijls waardevoller en dichter bij de 'waarheid' dat het pretenderen die waarheid te kennen.
Dit is ook waarheid-gebaseerd, je vertrekt vanuit een waarheid om deze uitspraak te doen, het kan onmogelijk anders zijn.

Laatst gewijzigd door porpo : 26 juli 2010 om 14:12.
porpo is offline   Met citaat antwoorden