Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo
Of vergis ik me?
Dit heb ik zelf heel snel gedaan op basis van "Academic Ranking of World Universities". Wat denk je? Hoe komt het?
|
Het is al honderd jaar geleden dat de Belgische universiteiten nog aan de wereldtop zaten
De Solvay conferenties begin 20e eeuw in Brussel moeten zowat het laatste hoogtepunt van de Belgische universiteiten geweest zijn.
Pas op: ze zijn nu zeker en vast nog steeds zeer goed. Maar niet meer in die mate dat we tot de wereldtop behoren. Deze 'neergang' is geen recent fenomeen maar is al een eeuw aan de gang.
Ik vrees dat we in België gewoon een foute academische mentaliteit hebben om nog op heden tot de wereldtop te behoren. Onlangs nog zei men dat er op wetenschappelijke onderzoeken moest bespaard worden. Nu reeds werken we in België met outdated toestellen, zouden de beleidsmakers MIT, Harvard or dichter bij huis de universiteit in Delft bezoeken, dan pas zou men weten dat er in België net niét moet bespaard worden bij onderzoeken.
Ook voor doctoraten geldt er een foute mentaliteit: voor doctoraten moet men zo weinig mogelijk tijd nemen, liefst nog binnen de pakweg 3 jaar terwijl in bvb. de USA men gemakkelijk 5-6 jaar kan doen om te doctoreren (tijdsdruk die gaat ten koste van kwaliteit). Ook professoren kennen te veel tijdsdruk (om professor te worden moeten ze kunnen meedraaien aan een tiental publicaties per jaar).
Kwaliteit kost geld, meer middelen voor betere onderzoeken en meer middelen voor meer professoren (talent is er genoeg), dat hebben we nodig