Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Wel dan, blijkbaar is er dan geen markt voor een Belgische unitaire visie.
Hoe zou dat komen?
|
Persoonlijk denk ik dat een groot aantal van de pro-splitsing aanhangers dit zijn omdat ze overspoeld worden door foute informatie. En omdat ze niet de moeite doen om eens naar de andere kant te luisteren.
Gisteren begon hier iemand over José Happart. Hij wordt meestal afgeschilderd als de duivel. Ik ben geen Happart-aanhanger verre van. Vind dat een blaaskaak genre LDD. Maar als je dan leest hoe die in de politiek gekomen is begrijp je die mens beter. Wikipedia bezorgde me deze info:
Citaat:
|
José Happart is geboren in Herstal, een voorstad van Luik waar zijn vader een landbouwbedrijf had. Toen zijn vader onteigend werd voor de uitbreiding van de Luikse staalindustrie, kocht die in 1962 een boerderij in Sint-Pieters-Voeren, dat op dat ogenblik nog bij de provincie Luik hoorde. Toen vader Happart in 1964 in zijn Voerense boerderij opnieuw aan de slag ging, waren de Voergemeenten inmiddels overgeheveld naar de provincie Limburg (in het kader van de vastlegging van de taalgrens in 1962), waardoor het tot het Nederlands taalgebied ging horen (met taalfaciliteiten voor Franstaligen).
|
....
Citaat:
|
Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1982 behaalde de Franstalige eenheidslijst 'Retour ?* Liège' in Voeren de meerderheid van de stemmen. Happart werd als burgemeester voorgedragen en in februari 1983 door de Koning benoemd, maar de benoeming zou pas ingaan op 31 december 1983. Deze tussenpose moest Happart de gelegenheid geven om Nederlands te leren. Op 30 december legde Happart de eed af, maar liet duidelijk blijken dat hij geen Nederlands geleerd had. Op 19 januari 1984 werd hij reeds ontslagen omdat hij weigerde een taalexamen af te leggen.
|
Stel dat je in de Vlaamse rand een huis koopt. Bij de volgende verkiezingen word je als burgemeester verkozen. Maar ondertussen is die gemeente door de overheid overgeheveld naar het Waalse gewest en wordt je verplicht Frans te leren, en mag je geen Nederlands meer gebruiken bij openbare gelegenheden. Om dat kracht bij te zetten komen enkel inwoners van Charleroi daar wat in pseudomilitair uniform wandelen.
Hoe zou jouw reactie zijn vraag ik mij dan af???