Los bericht bekijken
Oud 28 mei 2004, 10:47   #1
Attiladehun
Banneling

Standaard

Onlangs schetterden de media het weer uit: 'Albanese bende opgepakt voor mensenhandel' enz... Ergens werd zelfs gezegd dat de bendeleden 'stuk voor stuk Albanezen' zijn.
Reeds vroeger al viel het mij op hoe vrijmoedig men is met het vermelden van de afkomst van bepaalde allochtone criminelen, en hoe terughoudend men is bij allochtonen van, bijvoorbeeld(!), Marokkaanse afkomst. Ik herinner mij bijvoorbeeld ook de opmerking dat bij de Roemeense dievenbendes straatmuzikanten zaten. Kortom, op een vrij systematische manier wordt hier afkomst aan een bepaalde vorm van criminaliteit gebonden. Sterker nog: de vrij onschuldige en zelfs charmante zigeunermuzikanten die dikwijls het straatbeeld opfleuren worden mee geviseerd. Daardoor krijgen Oosteuropeanen een slechte naam, men kan dus gerust van racisme spreken.
Maar, kijk nu es: niemand reageert er, het Centrum niet, de allochtone organisaties niet, en de politieke correcte paljaskes niet...

Hoe komt het toch dat vooral Marokkaanse allochtonen op zoveel begrip en steun kunnen rekenen? En Oosteuropeanen zo systematisch met de vinger gewezen worden?

Heeft dit te maken met de elektorale kracht van de Marokkaanse gemeenschap?
Of misschien met het feit dat Oosteuropeanen, wanneer ze dan toch in de fout gaan, vooral gaan stelen bij de rijken in meer residentiële gemeenten en wijken?

Heeft er iemand een idee?
Attiladehun is offline   Met citaat antwoorden