Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida
Klopt. Ik vermeldde dit omdat veel oude Luxemburgers boos worden als je hun taal een dialect van het Duits noemt (met als vaak de banale reden het feit dat Hitler hun land wilde integreren in het grote Duitsland). Dit terwijl men Groot-Hertogdom Luxemburg Frans overal opgelegd krijgt terwijl slechts twee dorpjes een meerderheid van Franstaligen heeft (die dan nog vaak ééntalig zijn ook).
De gemiddelde Luxemburger is dan wel een heuse polyglot, maar toch is het ergens logisch dat het eigenlijk Duitstaligen zijn die erg goed Frans kunnen (vroeger werden ze ook echt als Duitstaligen aanzien; al doet de jonge generatie dat zelf ook meer en meer).
|
Luxemburgers gebruiken Duits als standaardtaal. Zoals Limburgers Nederlands als standaardtaal gebruiken. En de inwoners van de oostkantons Duits, maar de Voerenaren Nederlands gebruiken. Maar eigenlijk zijn dat van hogerhand opgelegde talen. Oorspronkelijk sprak men in deze gebieden die geschiedkundig een eenheid vormde (volkskundig, niet staatkundig) regiotalen die nauw verwant waren met elkaar. Maar geen dialecten van Nederlands of Duits zijn. Omdat ze eigen (grammaticale)regels hebben die in Duits en Nederlands niet bestaan.
ter info: kijk eens naar het kaartje in volgend artikel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toontaal
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne
Tussen haakjes: volgens dat verdrag hebben we ook het recht een kanaal te graven van Dilsen naar Sittard. Als we Oost-Limburg nu eens in twee zouden knippen door dat recht uit te oefenen 
|
Dat wist ik niet. Dat kanaal vervangen door een brug en grote weg (verlengen van de baan Genk-Lanklaar) zoals provincieraadslid dhr. Sylvain Sleypen voorgesteld heeft zou dan beter zijn. Iets verder in Duitsland ligt een mooie baan waarop men kon aansluiten.
Ik heb wel ooit gelezen dat het veer ter hoogte van Meeswijk/Stokkem ook in dat verdrag staat: 'De Hollandse koning/koningin zou ten alle tijde daar de maas moeten kunnen oversteken met aard en koets.'