Los bericht bekijken
Oud 1 augustus 2010, 15:21   #5
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

nog een schokkende illustratie van de barbaarsheid van de zionistische terreurstaat !

Citaat:
Er is ook een historische verklaring en toen ik die ontdekte, viel ik bijna van mijn stoel.

Wat vandaag Sderot en Ashkelon heet, heette namelijk vroeger Najd en al-Majdal. Het waren Palestijnse dorpjes tot joodse kolonisten ze met de grond gelijk maakten. En de vroegere bewoners, zitten nu in Gaza.

Ashkelon

In 1576 was al-Majdal (Ashkelon) de 6de grootste stad van Palestina met een bevolking van bijna 3.000 bewoners. Tegen 1948 was die aangegroeid tot 11.000 inwoners. Tijdens de Arabisch-Israëlische oorlog van 1948 was het een voorpost van het Egyptisch leger. Na intense Israëlische aanvallen vluchtte het grootste deel van de bevolking naar Gaza, samen met het terugtrekkende Egyptische leger. Het stadje werd door het Israëlisch leger bezet op 5 november 1948. De resterende 1000 �* 2000 inwoners werden weggejaagd of naar een vluchtelingenkamp in Gaza gebracht.
Het dorpje werd met bulldozers plat gewalst en jaren stond er niets.

...

That is why Gaza exists: because the Palestinians who lived in Ashkelon and the fields around it – Askalaan in Arabic – were dispossessed from their lands in 1948 when Israel was created and ended up on the beaches of Gaza. They – or their children and grandchildren and great-grandchildren – are among the one and a half million Palestinian refugees crammed into the cesspool of Gaza, 80 per cent of whose families once lived in what is now Israel. This, historically, is the real story: most of the people of Gaza don’t come from Gaza.
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden