Los bericht bekijken
Oud 2 augustus 2010, 18:38   #82
Moslim!
Parlementslid

Moslim!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Een typisch moslim verwarring nl een onvermogen om een verschil te zien tussen "religie" en "cultuur". Nochtans moet het mogelijk zijn : bekijk eens
de moslims in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België, de Verenigde Staten van Amerika tegenover die in Mali, Nigeria, Marokko & Egypte, De Emiraten,
Maleisië, Indonesië, Thailand en de Philippijnen... (het weggelatene Iran is vanzelfsprekend wel héél apart). Hebben die mensen éénzelfde cultuur ?
Ik dacht het niet - het meest eenvoudige is het feit dat waar de enen rijsteters zijn, de andere broodeters en nog andere een wel erg verwesterste wijze van eten huldigen.

Zelfs hun religieuse belevenis is verschillend bv. het terrein van de zonde
de enen gaan naar de hoeren naar de Golfstaten "omdat Allah daar minder van zou zien" ; de anderen kunnen met de zegen van een mollah voor een kwartiertje in het huwelijk treden...

& dan heb ik het nog niet over de meer striucte of wredere interpretaties van de Sharia...

Per slot van rekening spreken we over bijna 2 miljard mensen : stel je voor dat die allemaal hetzelfde zouden geloven & dan nog hun geloof op dezelfde wijze zouden beleven.

Om op het "ongelovige" Westen terug te komen. Het grote verschil tussen de moslim-wereld en het christelijke westen is wel dat in oorsprong men in het westen eer altijd naar gestreefd heeft om een éénvormige interpretatie van de godsdienst op te leggen (het geloof in de drievuldigheid, de iconoclasten
en de eerste kruistochten tegen de arianen). Er is zelfs een theorie die in de slogan van de moslims "Er is slechts één God" een echo zien van het dispuut tussen de aanhangers van een tdrieeenheid en de arianen / ook het verbod op "natuurlijke afbeeldingen" en/of "afbeeldingen van God en de Profeet"
zou terug te voeren zijn op de discussies binnen de romeinse staatskerk
over de wennselijkheid/toelaatbaarheid van beeltenissen.

Het is dus alleszins waar dat ook het "westen" een tijd gekend heeft waar de religie "de bovenhand" had op d-de "wereldlijke macht" (De strijd tussen keizers van Duitsland, Koningen van Frankrijk en Engeland tegen de stelling van een pauselijke hegemonie). Vreemd genoeg heeft die tweedeling in de Moslimwereld nooit plaatsgevonden en volgens mij door de overdreven letterlijke interpretatie van de Koran en de geschriften over de akties van de profeet - is het nooit een punt geweest voor de heersers om zich tegenover een militante gelijkhebberige religie te plaatsen. +De aanpassing van de islam aan diverse culturen gebeurde ahw veel flexibler dan die van het christendom.
Ik zie zeker het verschil wel in tussen religie en cultuur hoor, maar religie heeft cultuur nodig denk ik ook. Beide zijn verweven met elkaar. Cultuur is een erg ruim begrip. De islamitische wereld is inzake cultuur heel divers, ik weet niet waaruit u afleidt dat ik het tegendeel zou denken. Men zegt vaak er zijn zoveel islam's als er moslims zijn iedereen beleefd zijn geloof anders. De scheiding van kerk en staat in het westen is niet te vergelijken met de situatie in de islamwereld, op de shjieten na is er geen kerk en de wereldlijke/politieke macht is meestal gescheiden gebleven van geestelijke wereld.
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden