Los bericht bekijken
Oud 3 augustus 2010, 13:50   #76
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Niet meer voor de doodgeboren kinderen.
Paus Benedictus XVI zal later deze week een eeuwenoude katholieke traditie opzij schuiven en formeel het begrip 'voorgeborchte' afschaffen. De kerkvorst zou met die stap de zielen van miljoenen doodgeboren baby's willen redden, meldde de Britse krant The Times woensdag.

Nu vraag ik mij af heeft hij dat op zijn eentje beslist of in overleg met zijn grote baas?
Dit bericht was mij ontgaan in 2007. Maar je kan het vinden met Google:

Citaat:
Paus maakt einde aan het voorgeborchte
Uitgegeven: 21 april 2007 11:47
ROME - Paus Benedictus XVI heeft zaterdag officieel het voorgeborchte (limbus) voor ongedoopte dode kinderen achterhaald verklaard. "Het buitensluiten van onschuldige kinderen uit het paradijs is in tegenspraak met de bijzondere liefde die Christus voor de kleinsten koestert", stelt de paus in een verklarend document. [...]

Vorig jaar adviseerde de Internationale Theologencommissie de paus al het voorgeborchte opzij te schuiven omdat het niet wezenlijk en noodzakelijk in de leer van de kerk zou zijn. Volgens Italiaanse media heeft de paus ook tot afschaffing besloten wegens het wereldwijd hoge aantal abortussen. Bovendien worden steeds meer kinderen niet gedoopt.
http://www.nu.nl/algemeen/1051069/pa...geborchte.html
Het grote aantal abortussen schijnt er iets mee te maken te hebben. De zielen van de foetussen werden natuurlijk in het voorgeborchte afgeleverd. Vreemd hoor. Waar was Lazerus dan toen hij drie dagen in het graf was? Hij heeft nooit gezegd dat hij uit de hemel is teruggehaald. Er was ook nog zo iets als het vagevuur voor zielen die op aarde niet voldoende gestraft zijn en geboet hebben voor hun zonden. Dat is niet afgeschaft.

Wel, hiermee aanvaart de kerk dus de idee dat een mens ook zonder leven op aarde de hemel kan binnengaan. Als de hemel het einddoel is van de mens en deze kan rechtstreeks worden bereikt, bepaalt het lot dan dat iemand de omweg moet nemen via de aarde? Is iemand niet beter af als hij wordt geaborteerd, of een miskraam is?
Piero is offline   Met citaat antwoorden